lördag 8 mars 2014

Skenet bedrar!

Allt är icke vad det synes vara. Kanske är det de som är meningen med det mesta? Vad vore livet utan överraskningar?

Håller man bara ögon och öron öppna kan man råka ut för de mest fantastiska upplevelser. Saker man inte trodde var möjligt och händelser man aldrig trodde att man skulle fått se. Nu verkar det kanske som om jag håller på att försöka bygga upp något väldigt unikt och oväntat. Ha nu inte allt förstora förhoppningar men försök ändå att behålla nyfikenheten. Idén till detta inlägg fick jag av en bild jag såg på Braaap's Facebook sida. Henning hade postat en bild på en surrogat-motorcykel som väckte min nyfikenhet och fick fantasin att skena lite.
När jag som 10:åring for fram på min 24 tums Monarkcykel med röd limpsadel och högt styre ( på den tiden hette det  Stockholmsstyre och inte som idag apehanger) då hände det ibland att man monterade "smatter" en kartongbit som fästes på skärmstaget med en klädnypa. När kartongbiten gick emot ekrarna gav den ifrån sig ett nästa MC-liknande ljud. Hade man turen att ha ett högerhandtag som gick att vrida lite kunde man dra ett snöre från klädnypan upp till handtaget och då kunde man gasa. Coolhetsfaktorn ökade ännu mer. Min kusin hade tagit ett steg ytterligare. I Skällinge handelförening ( byn där man tillverkade Highland motorcyklarna ) hade han köpt det ultimata mc-cykel tillbehöret. En batteridriven "smattermotor" tillverkad i äkta Japansk plast. Denna monterades i ramen och på styret monterades både startnyckel och gashandtag. Fy sjutton vad jag var avundsjuk på honom. Min kompis Stefan hade också en men hans var mycket mesigare. Den saknade nämligen både gashandtag och startnyckel. Den sköttes istället från en stor ratt som satt på sidan av motorn. Mesigt den var säkert tillverkad i Taiwan. Själv fick jag hålla tillgodo med bitar av tårtkartong och klädnypor. Jag hade turen att bo i ett hus där det också låg ett bageri så tårkartonger var inget problem och klädnypor kunde man få av morsan. Ta nu och kolla in dagens lilla youtube klipp och dröm dig tillbaka till känslan av att vara 10. Tänks dig sedan att du som 10åring fått en dylik tingest. Man hade varit kung, inte bara i kvarteret utan i hela stan.
Dagen youtubelänk
Ha De bra vi hörs!

En sak till! Om du gillar min blogg så gå gärna in på min facebooksida och klicka på gilla knappen så får du alla mina uppdateringar på din facebooksida. Länken till facebooksidan hittar du här.

I Huvudet på Hojåkaren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar