söndag 4 maj 2014

MC tidningar i skuggan av internet

Igår skrev jag om en mc-bransch i förändring och ändrade köpvanor för oss som konsumerar saker i mc-segmentet. När jag satte mig ner för att skriva dagens blogginlägg kom jag att tänka på ifall samma sak gäller mc-tidningarna. I slutet av förra året kastade MC-Nytt in handduken efter 50 år av reportage och tester. Vad är det som händer när en av landets mest seglivade facktidningar fick lägga ner. Vad är det som gör att många av oss ratar papperstidningarna till förmån för andra media? Inte kan det väl vara ett nyvaknat miljöengagemang bland landets hojåkare? Kan det vara så att våra läsvanor förändrats och att detta bidragit till bristande läsarunderlag?


Jag är uppvuxen med MC-Nytt den var en del av min barndom. Från att jag kunde traggla mig igenom enklare texter började jag försöka att läsa bildtexter och artiklar. Det var med stor tillfredställelse jag kämpade mig igenom reportage om Giacomo Agostini, Hollands Grand Prix i Assen, Novemberkåsan, och en massa annat som kunde kittla en 8 årings fantasi. MC-Nytt har på flera sätt bidragit till min läsutveckling tack för det. 

Det var MC-Nytt som gällde. När Allt om MC kom mottogs den med viss skepticism i alla fall i mitt hem. Visst konkurrensen var inte så stor på den tiden men sedan 80-talet har konkurrensen hela tiden hårdnat. Allt efter att nya tidningar dykt upp på marknaden för att slåss om hojåkarnas gunst har alla redaktioner försökt hitta det vinnande konceptet. både MC-Nytt och Allt om MC har ju varit ganska breda tidningar som haft som ambition att för söka locka alla slags motorcyklister. Man har kunnat hitta reportage om allt som har med hojåkning, raceing tester och resor att göra. Kanske var det just bredden som blev MC-nytts Akilleshäl även om det gjordes försöka i slutet att nischa in sig i äventyrs-rese segmentet. 

Efter hand som konkurrensen hårdnat har de flesta av tidningarna som sett dagens ljus varit inriktade mot en tydligare målgrupp. Bike till racefantasterna, MCM till hojbyggarna och BigTwin till Harley entusiasterna osv. Antalet motorcyklister har ökat rejält sedan 60-talet så rimligtvis borde det finnas plats för flera publikationer. Är man en motorcykelnörd som jag så skulle jag egentligen kunna prenumerera på allihop. Efter hand som internet utvecklats och fått fotfäste även i hojåkarkollektivet har hojtidningarnas kanske största konkurrent sett dagens ljus. Resultat mc-tävlingar runt om i världen är ute på nätet strax efter segraren rullat över mållinjen. Det finns även möjlighet att följa många tävlingar live via webben. När dessa resultat och reportage dyker upp tre veckor senare i mc-tidningen är nyhetsvärdet lika med noll. 

Tillverkare och agenter lägger ut bilder och information om sina nya modeller så fort dessa introducerats på marknaden. Entusiaster delar med sig av reserapporter och intryck av senaste hojinköpet eller provkörningen. Bloggare som jag skickar ut sina tankar och funderingar i cyberrymden. Ett antal nättidningar har också dykt upp och slåss för att skrapa åt sig marknadsandelar. Som pappaerstidning är det svårt att hänga med i svängarna då nättidningarna kan uppdatera kontinuerligt. Kostnadsmessigt är det också svårt att konkurrera med den som inte har några tryckkostnader. De flesta av landets mc-tidningar på nätet är dessutom helt gratis. Men visst vore det sorgligt om fler av landets hojtidningar som ges ut i pappersformat skulle behöva kasta veven. 

Håll med om att det är en helt annan upplevelse att läsa papperstidning än att läsa på datorn. Hjälp till att hålla landets hojtidningar vid liv. Lös en prenumeration hos den tidning du tycker passar dig och dina intressen bäst. Om inte annat så för den goda sakens skull. När du har läst tidningen kan du ju alltid recykla den och använda tidningssidorna till att slå in fisk eller julgranskulor. Kom ihåg det ena utesluter inte det andra. Bara för att du läser min blogg eller någon av nätets hojtidningar så innebär det inte att du inte kan läsa papperstidningar. Tidningar är bra att ta med på dass om du inte har en PC på ditt WC. Idag är det söndag och det finns massor med rallyn och olika event att besöka, gör något kul. Ha en trevlig dag och Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar