lördag 3 maj 2014

Support your local MC-Butik

Denna helgen är det många av landets handlare som har arrangerat alla möjliga jippon och mc-event. Det är nu de har chansen att ta tag i landets motorcyklister och skaffa sig massor med goodwillpoäng. I den konkurrensen som råder idag behöver landets handlare bjuda till lite extra för att både behålla sin kundkrets men även för att locka nya kunder. Idag när näthandeln blommat upp och det är lika enkelt att handla på postorder från vilket EU land som helst är det inte så lätt för handlarna som tidigare. Idag är det inte lika självklart som det var för 10 år sedan att man besöker sin lokala handlare när man behöver köpa någon reservdel eller någon annan utrustning.


Internethandeln har medfört att landets mc-handlare har fått ändra sitt förhållningssätt gentemot sina kunder. Det finns inte längre några vare sig motorcyklar eller tillbehör som säljer sig själva. Jag inser att det är svårt för landets handlare att anpassa sig och konkurrera  med de som bara säljer via postorder och inte har några kostnader för butik och butikspersonal. 

Jag liksom de flesta andra konsumenter vill givetvis handla så billigt om möjligt men jag tror att vi precis som handlarna behöver stanna upp och tänka efter. Under de senaste året har vi kunnat se hur flera väletablerade mc-firmor har fått kasta in handduken på grund av minskande försäljning. De firmor som finns kvar slåss för sin överlevnad och gör var de kan för att pressa sina marginaler och för att kunna hålla igång försäljningen och dra in såpass med pengar att de kan betala löner till sina anställda och pynta för lokalhyran. 

Tittar vi runt i landet så kan vi se hur många firmor försöker sikta in sig på en speciell kundgrupp eller en särskild typ av försäljning medan andra sattar på bredd och stort utbud. Jag tror inte något av sätten är fel, det är bra att de försöker hitta en väg som fungerar. Tittar vi på landets musikaffärer så har de gått igenom samma stålbad som mc-handeln. Stora tyska postorderfirmor har blivit prisledande och tvingat de svenska handlarna att följa efter. Alla har inte klarat konkurrensen men de som tagit sig igenom har gått stärkta ur krisen. Många av musikhandlarna har slagit sig ihop i gemensamma beställnings inköps och centrallager system för att kunna sänka priserna. Jag tycker mig kunna se liknande tendenser i mc-handeln. Probike kedjan är ett exempel på detta. Vi kan också se hur några firmor specialiserar sig för att kunna öka sin omsättning samtidigt som man minskar sin lagerhållning. Vincents Bikeshop har nyligen lagt ner försäljningen av mc-kläder samtidigt som man också satsat på förmedling av husbilar för att ge mc-försäljningen lite draghjälp. Att ge sig in i andra branscher är ett sätt att sprida riskerna och stärka sin finansiella förmåga.

Jag håller tummarna och hoppas att de som verkligen försöker vara med på banan trots förändringar och sämre marginaler kommer att klara sig. Det vore för sorgligt ifall vi plötsligt en dag skulle stå utan lokala mc-handlare. Personligen är jag inte road av att behöva köpa en hjälm på postorder typiskt en sådan grej man måste prova innan man köper. Jag tycker också att det skulle kännas trist att kanske behöva åka 40 mil för att komma till en märkesverkstad. 

Jag vet att handlarna slåss med näbbar och klor för att vara kvar på banan. Vill vi behålla lokala handlare, verkstäder och tillbehörsfirmor måste vi bjuda till lite också. Kanske är det så att vi måste inse att vi kanske behöver betala lite extra för servicen. Vill vi behålla våra lokala handlare måste vi nog försöka mötas någon stans på halva vägen. De kan pressa sina marginaler men de kommer inte att kunna konkurrera fullt ut med priserna. För att vi som konsumenter skall vilja betala lite extra för servicen att handla över disk så tror jag att landets handlar behöver bjuda till lite mer. Som konsument skall man vilja ”hänga” i hojbutiken, åka förbi efter jobbet för att ta en kopp kaffe och snacka en stund, kolla in lite nyheter och kanske provköra någon hoj. 

Som kund skall du känna dig välkommen och betydelsefull när du kliver över tröskeln. Om handlarna investerar i sina kunder och ser dem som en tillgång så kommer vi som konsumenter att uppleva oss som viktiga och betydelsefulla. Då kommer vi också att öppna plånboken och vara villiga att lägga ett par kronor mer för möjligheten att handla över disk. Håll med om att det det faktiskt kan vara värt några kronor att få klämma och känna på grejerna innan köp. Support your local MC-Butik

2 kommentarer:

  1. Kloka ord.
    Särskilt: Som konsument skall man vilja ”hänga” i hojbutiken, åka förbi efter jobbet för att ta en kopp kaffe och snacka en stund, kolla in lite nyheter och kanske provköra någon hoj.
    Och:
    Som kund skall du känna dig välkommen och betydelsefull när du kliver över tröskeln.
    Återkommer nog hit och läser :-)
    Med vänlig hälsning Marie

    SvaraRadera
  2. Klokt skrivet.
    själv vill jag gärna prova och känna på den utrustning som ska köpa.
    Och det är alltid trevligt om man blir bemött av kunnig personal.
    Hoppas kunna göra det i framtiden också.

    SvaraRadera