fredag 4 juli 2014

Full koll inför långresan

På måndag bär det av, det blir en vecka i hojåkningens tecken. Jag räknar med att jag och hustrun skall lägga till ett par hundra mil på mätaren. Helgen som kommer skall hojarna tittas igenom så att det är klara för långtur. Det finns ett antal punkter som är bra att kolla innan man ger sig ut på touring.

En sak man bör göra är att tvätta av motorcykeln. Det är betydligt trevligare att köra på en blank och fin motorcykel än en skitig ingrodd. Både jag och hustrun kör för tillfället Harley men när det gäller kontroll inför långresa skiljer det sig inte så mycket ifrån andra maskiner. Det som skiljer är drivningen. Våra Harleys har tandrem medan andra hojar kan ha kedja eller kardan. Här kommer min lista på kontrollpunkter.

Kontrollpunkter inför långresa.


  • Däck och mönsterdjup. Kontrollera att dina däck har tillräckligt med mönsterdjup kvar. Ett däck som börjar närma sig slutet slits mycket snabbt och det är inte vare sig kul eller tillrådigt att tillbringa halva semestern körandes på corden ( trådarna däcken är armerade med )
  • Lufttryck. Detta är en sak vi ofta missar att kontrollera. Med fel lufttryck blir hojen instabil och däcken slits både fortare och felaktigt. Skall du ha mycket packning och kanske även skjutsa någon så behövs antagligen lite extra tryck i däcket. Konsultera din instruktionsbok.
  • Luftassisterade dämpare. Har du det, kontrollera trycket i dessa. Rätt värde hittar du i instruktionsboken. Med rätt tryck känns hojen stadigare. Har du inte luftdämpare så kanske du behöver justera fjäderförspänningen speciellt om du skall ha mycket packning och skjuts. Konsultera din instruktionsbok. Haknycke för att justera förspänningen brukar finnas med i verktygsrullen som tillhör hojen.
  • Fälgar och ekrar. kolla så att du inte har sprickor i dina fälgar. Du kan knacka på dem med en plasthammare då skall du höra ett "klingande ljud. Har du ekerfälgar kontrollera att alla ekrar är spända. Dra åt vi behov dock inte så mycket att du gör fälgen skev.
  • Oljenivå och status. Kolla oljenivån och titta på hur den ser ut. Ser den svart ut och verkar vattnig i koncistencen byt. Ny olja kostar bara några hundralappar och gör motorcykeln glad. Ser oljan OK ut men nivån är låg fyll på. Se dock till att du inte överfyller då kommer motorn att börja kasta ut olja via vevhusventilationen.
  • Drivning Kontrollera drivbälten eller Kedjan. Har du kardan kan du möjligen kontrollera oljenivån i kardanklumpen men där är det sällan några problem. Kontrollera spänningen på belt eller kedja. När du sitter på din motorcykel skall din kompis kunna vrida beltremmen 90 grade om man tar tag i mitten på undersidan. Spänn inte belten för hårt det är ett av de vanligaste misstagen Harleyåkare gör. Har du kedja kontrollera slitage och spänning. Ta tag om kedjan längst bak på dre3vet. kan du dra ut så mycket att du kan peta in en blyertspänna mellan drevet och kedjan är den utsliten och skall bytas. Är den ok justera spänningen om det behövs och smörj med kedjespray.
  • Bromsledningar och bromsvätska. Kolla bromsvätskernivån och att denna inte är grumlig. Är den det så byt. Kontrollera bromsledningarna att de är hela och inte har några sprickor. kontrollera så att inte bromshandtag eller bromspedal sjunker vid fullt bromstryck. Gör den det har du fel på bromscylindern.
  • Bromsbelägg. Kontrollera att du har gott om belägg kvar. Det brukar finnas "slitagevarnare" i fom av frästa spår så länge du kan se dessa spår är beläggen OK. Är beläggen slitna så byt till nya.
  • Kopplingsvajer och kopplingsspel. Kontrollerar att du har ett lagom spel i kopplingshandraget spelet skall vara 2-3mm om inte justera med någon av justerskruvarna på vajern. Känn att vajern går mjukt och fint. Behöver du smörja använd kedjespray inte 5.56, WD40 eller liknande det tvättar bort fettet i vajern.
  • Lampor. Kolla att dina lampor fungerar. Det kan vara bra att ha med sig några reservlampor och säkringar när man kör.

Nu är det bara att packa och tanka sedan är du klar för att dra ut på nya äventyr. Det finns många platser att besöka och det finns änu många nya vägar att åka. Komihåg på hojtur är inte målet viktigt resan är allt Njut!

4 kommentarer:

  1. en hel flock MYCKE bra punkter att gå igenom,
    o som sagt, bättre att göra före avresa,
    än att drabbas av överraskningar längs vägen...
    en liten detalj att komplettera med, som du berörde mot slutet,
    tänk på att lasta, så att tyngdpunkten hamnar så LÅGT som möjligt,
    alltför många längs vägarna, kör med ett "höghus" som last.....
    //albin

    SvaraRadera
  2. Åker du utomlands? Kontrollera vad som krävs av dig i de länder du passerar. I vissa länder krävs en varselväst i packningen. Extra glöldampor är också ett krav på vissa ställen.
    Ta med förstaförband, de finns små varianter för MC.
    Komplettera verktygssatsen, originalsatsen är ett skämt på många hojar. Reparationssats till däck. Ett par extra ventiler är inte fel.
    Har du kedja? Ta med ett par extra kedjelås, och glöm inte kedjesmörjning.
    Ett par reservsäkringar, lite kabel, skarvhylsor och en tång, ett litet multiverktyg med tång hjälper långt.
    Silvertejp och wd40/5-56.

    SvaraRadera
  3. Tack för att ni fylle på med tips. Kan passa på att påpeka att Tyska polisen är ofta mycket petiga med ljuddämpare som låter mer än det buller som anges på typskylten. De är också allergiska mot all extrautrustning som inte är CE märkt. Hojåkare står inte högt i kurs i tyskland särskillt inte om du åker Harley.

    Vad gäller packning skrev jag ett inlägg om det i december förra året. Det hittar man på länken här. http://magnusjson.blogspot.se/2013/12/konsten-att-vara-packad-i-trafiken.html

    Gasa Lugnt
    //magnus

    SvaraRadera
  4. Trevlig bild från min uppfart, tog en stund innan jag såg det.
    Ha en bra resa.
    Jens

    SvaraRadera