tisdag 16 december 2014

Kan man inte köra är det knappast lönt att försöka.

Dagens lilla klipp är en film från trafikpolisens egen kamera. Vi får följa jakten på en motorcyklist som  enligt Polisen åkte oregistrerad hoj och dessutom saknade körkort.

Min spontana kommentar till klippet är att kan man inte köra motorcykel så skall man inte försöka köra ifrån Polisen. Om man nu tror sig vara en sån "King" på att åka hoj så att man tycker att det är värt ett försök att köra ifrån farbror blå så borde det väl inte vara så svårt att skaffa ett kort. Då slipper dessutom tokstollen att börja gasa så fort han ser en polisbil.

Nu vet jag att det skrivits mycket om detta klippet där många påstår att Polisen borde ha avbrutit jakten. Så är det kanske det utifrån videoklippet svårt att avgöra hur mycket man äventyrade motorcyklisten och allmänhetens säkerhet. Hur det är med den saken låter jag vara osagt. Det jag ville komma fram till med delningen v dagens klipp är följande. Hade det varit en förare som kunnat hantera en sporthoj hade polisen inte haft en chans. Eftersom förarens kurv och bromsteknik var usel klarade polisen att hänga med med en Volvo XC 70. Med en kompetent förare hade Polisen inte haft en chans i Volvon. Nu är det inte så att jag uppmanar mina läsare att köra ifrån Polisen även om de skulle kunna.

Jag vet att de allra flesta som faktiskt gillar att gasa ser till att få utlopp för detta på andra ställen än i tätbebyggt område. Det är aldrig fel att förkovra sig och det är aldrig fel att utveckla sin körteknik. Det blir roligare att köra samtidigt som du blir en bättre motorcyklist. Jag vill också påstå att ju mer du utvecklar din åkning ju mindre risker är du benägen att ta och det ökar både din riskmedvetenhet och din egen säkerhet.
Använd vintersäsongen till att planera hur just du kan göra för att bli en bättre MC-förare. Det finns flera sätt. Delta i avrostning, gå några av SMC:s utbildningar. Kontakta din lokala motorklubb eller FMCK om du åker grusmaskin. En lite bortglömd möjlighet som faktiskt kan ge god utdelning är att kontakta en välrenommerad körskola och ta ett par lektioner för att förbättra din körteknik. Är du med i en klubb kan ju klubben hyra in en instruktör så kan ni utbilda er tillsammans. Sätten är många. Nu skall jag inte skriva mer. Här kommer videoklippet, titta och bilda dig en egen uppfattning.
För dig som saknar Flashplayer i din telefon eller surfplatta klicka här.

1 kommentar:

  1. Det där var ju förarens helt egna fel!!! Har borde insett för länge sedan, att han helt enklet inte klarade av att köra ifrån polisen.
    Den där "låtsas roadracing åkaren" kanske skulle kört av, eller på någon i allafall, för gasat skulle han med all säkerhet gjort ändå.

    Mvh Kjelle / Skogås

    SvaraRadera