lördag 14 december 2013

Hojen som aldrig blev en hit


Är det dags för något nytt. Kanske är det så att du inte vill vara som alla andra och köra Harley Davison, Yamaha eller någon annan dussinhoj. Då har jag ett förslag.

Lord Alexander Hesket en exentrisk engelsk miljonär startade 1980 Hesket Motorcycles Daventry efter ett misslyckat försök att slå sig in i F1 cirkusen. När han inte lyckades att konkurera med stqall som Ferarri, Lotus, McLaren med flera fick han en ide om att slå sig in i en annan branch.

Nu skulle det byggas motorcyklar. I jämförelse med F1 bilar kunde det väl inte vara så svårt. Han hade gått och grunnat på tanken att bygga motorcyklar ända sedan 1974 och efter 6 långa år gjorde han slag i saken och drog igång tillverkningen. 1981 var första årsmodellen av Hesket V1000. en 992cc stor 90 graders luft kyld V-Twin såg dagens ljus.

Nu var kanske inte just en 90 graders V-Twin så märkvärdigt det hade till exempel Ducati byggt i många år. Moderniteten bestod av fyra ventiler per cylinder och en femväxlad låda. Bromsarna kom från Brembo så allt var uttänkt. Det skulle vara top of the line, inget lämnades åt slumpen. Hojen Designades av John Mockett som senare skulle bli huvuddesigner för Triuph Rocket.

Hesket trälade på några år men fick aldrig det stora genomslag man hoppats på. Man gjorde också försök med att lansera en touringmaskin som fick namnet Hesket Vampire. Hesket blev aldrig den succe som Lord Alexander hade hoppats på. Kanske var det så att tekniken var lite före sin tid och antagligen var maskinerna för dyra. Själv har jag aldrig sett en Hesket i verkligheten har du?

Idag är det lördag och jag har krossat 70 000 besökare vallen på bloggen. Jag är glad och tacksam för er som orkar lösa, dela och kommentera det jag skriver. Det är ni som hjälper mig att hålla drivet uppe. Dagens youtubekalenderklipp blir handlar givetvis om Hesket. Ett litet videoklipp från ett japanskt MC-museum. http://www.youtube.com/watch?v=THJcg_XNiRI

Ha det kalas idag skall jag köra sopor istället för motorcykel :-(

fredag 13 december 2013

Nähä så roligt fick man inte ha!

Som ni säkert insåg när ni läste gårdagens blogginlägg så var ambitionen att åka SKMC:s luciakortege. SÅ blev det inte det var något som satte käppar i hjulet.

Jag visste förvisso att marginalerna var små men jag hade ändå räknat med att hinna. Jag jobbade till klockan 18 och räknade med att kunna cykla hem på en kvart lägga ytterligare 15 minuter på att sätta på mig hojkläder och köra ut Sportstern ur garaget. och vara på Stortorget 18.45.

Nu hampade det sig så att en av skolans elever blev inte hämtad i tid. Föräldern behagade komma och hämta sitt barn först 18.15 15 minuter efter stängningstid, vilket medförde att jag inte kom iväg från jobbet förrän klockan 18.30. Då insåg jag att det var kört jag var inte hemma så att jag skulle hinna i tid. Sådant här brukar inte hända och jag har sällan tider att passa de dagar jag jobbar till 18.00. Det är så typiskt att sådant här skall hända den gång man har bestämt något.
Bilden lånad av Vulcan Riders klart Lucia kör en Drifter

Som plåster på såren åkte jag och repeterade med mitt Bluesband istället. Där kunde jag i alla fall få utlopp för min besvikelse. Många blå toner blev det. Jag hoppas att det blir fint väder i helgen så kanske man ändå kan få sig en liten tur innan jul. Jag ville ju så gärna köra.
The Tremolo Kings Björn Collinder, Magnus Johansson, Jonas Ardby och Petter Nyebølle

Blir du nyfiken på hur det låter när jag musicerar kan du surfa in på vår badsida på Facebook eller besöka vår sida på Sound Cloude där går det också bra att lyssna  på några av de låtar vi spelat in.

https://www.facebook.com/tremolokings?ref=hl

https://soundcloud.com/search?q=tremolokings

Gillade du det du hörde lämna gärna en kommentar på vår facebook sida. Skulle du vilja boka oss för en spelning till en MC-träff, ett 50 Års kalas, ett  bröllop eller något annat evenemang är det bara att höra av sig vi gillar att komma ut och spela.

Oj redan fredag och dessutom Lucia. Denna veckan gick fort dagens youtubekalender klipp har egentligen inget med motorcyklar att göra men jag kunde inte motstå att posta "Ivan Boring firar Lucia. http://www.youtube.com/watch?v=nzhWNhQgE4E

I morgon är det lördag och då är det kanske dags att lukta lite på glöggen. Ride On!

torsdag 12 december 2013

Idag är det dags för årets kanske sista tur.

När jag skriver detta Onsdag kväll har jag nyss surfat runt på ett antal vädersajter för att försöka att utröna hur vädret skall bli . Den 12 december är en viktig mc-dag i Malmö.

De olika vädertjänsterna lovar halvklart och mellan 3 och 5 plusgrader i morgon kväll. Klockan 19.00 går starten för SKMC:s luciakortege på Stortorget i Malmö. Är vädret bra brukar detta bli en rejäl folkfest. Bra väder betyder många deltagare. Bra år har har det varit bortåt 500 motorcyklar.

Många kommer utklädda eller med utsmyckade hojar. Det brukar alltid komma många åskådare både till stortorget och längs kortegevägen. Det har blivit en tradition för många Malmöbor att gå ut och titta på knuttarnas luciatåg som det i allmänhet kallas i folkmun.
Bild lånad av Sydsvenskan

Väl framme vid målet SKMC:s klubbhus på Pildammsvägen serveras glögg. lussekatter, kaffe och grillad korv. Väl framme vid klubbstugan brukar man träffa många vänner och bekanta.
Bild lånad av Sydsvenskan

Det brukar vara sista mötet innan alla ställer in hojen och går i ide till det är dags att rulla ut hojen igen på andra sidan vintern.  Bor du i närheten så kom och var med och kör startavgiften är 40kr. Har du ställt av hojen så kom ner till Stortorget i Malmö och titta på spektaklet. Klockan 19.00 går starten

Oj redan torsdag Dagens youtubekalender klipp blir Testa av lite olika Flat-Track hojar från Kawasaki Ducati, KTM. Harley Davidson och Triumph http://www.youtube.com/watch?v=py-ZZahWCmI

tisdag 10 december 2013

Så damp det ner en överraskning i brevlådan

Idag när jag kom herm från jobbet hittade ett tjockt kuvert i A4 storlek i i brevlådan. Avsändaren kände jag igen men jag hade ju inte mig veterligen beställt något.

Nyfiken i en strut har jag ju alltid varit så det var snabbt fram med brevsprätten. för att kontrollera innehållet. Brevet kom från SMC. Ut trillar en bok med färgglada pärmar. Ett seriealbum med Sture Stelbens Irrfärder. Har du läst tidningen MC-folket har du antagligen inte kunnat undvika Sture och hans vardagsfilosofi ur hojåkarperspektiv.

I Boken låg också en julhälsning från SMC och MC-folket som gjorde mig extra glad och upprymd. Förutom Jul och Nyårs hälsningen stod det handskrivet. Vi tackar dig för intressanta och trevliga blogginlägg som vi läser med nöje. Givetvis slickade jag i mig av detta beröm och växte säkert 5 centimeter.

Denna lilla vänliga gest gjorde mig både stolt och glad. Jag har vid flera tillfällen skrivit att jag gillar kommentarer och jag är tacksam för både ris och ros. Det är den positiva responsen som håller igång drivet att fortsätta skriva samtidigt som det också ger näring till motivationen. En annan sak som också hjälper till är när folk väljer att dela min blogg på facebook då får den större spridning och jag får fler läsare. Dela gärna bloggen det gör mig bara glad. Kommentera gärna det jag skriver så blir bloggen mer levande. Gillar du det jag skriver så gå in och gilla min facebooksida "I Huvudet på Hojåkaren"  så får du mina uppdateringar rakt i ditt nyhetsflöde på facebook. På facebooksidan kan du också lämna kommentarer dela länkar du tycker är intressanta eller komma med förslag på vad du vill läsa om i bloggen. Tips mottages tacksamt det är inte alltid inspirationen flödar fritt.

Gå som sagt gärna in på min facebooksida och klicka på gillaknappen så gör du mig extra glad. Länken hittar du här. I Huvudet på Hojåkarens facebooksida Dela gärna mina blogginlägg så blir jag ännu gladare.

Idag är det redan tisdag och vi närmar oss veckans mitt med stormsteg även om stormen Sven har bedarrat. Dagens youtubekalenderklipp blir en legendarisk hoj. En Indian 4 av 1930 års modell som startas upp med handen. Glöm inte bort att dra på ljudet. http://www.youtube.com/watch?v=nk1v6ciTMls

söndag 8 december 2013

Galenskap och utmaning går hand i hand

Sedan 1915 har tävlingen som av många kallats det ultimata mandomsprovet. Kallt, mörkt, lerigt och jävligt. Det är inte Gotland Grandnational utan Novemberkåsan jag talar om.

Novemberkåsan räknas som en av världens tuffaste endurotävlingar. Detta är antagligen ett av världens äldsta ännu existerande endurotävling. Med undantag för några år under andra världskriget har tävlingen arrangerats årligen. Vid några tillfällen då vädret satt stopp har tävlingen flyttats fram till december. Tänk efter själv. Vatten, lera, kyla och mörker, visst låter det som en utmaning. Novemberkåsan har körts på olika platser i landet. Det gemensamma är att Novemberkåsan skall bestå av ett varv på ca 10 mil omväxlande grusväg, skogsväg och terräng. Banan körs tre varv var av två i mörker.

De senaste åren har antalet startande i Novemberkåsan varit en bit över 100 hojåkare. De som åkt brukar beskriva Novemberkåsan som ett kallt lerigt inferno. Förutom eventuella köldskador brukar en Novemberkåsa för med sig skavsår, blåmärken och värk i hela kroppen. Ibland kan man ju undra vad det är som får alla dessa enduroåkare att ställa upp år efter år?

Driften att pressa sig till det yttersta eller att någon stans visa för sig själv vad man klarar av är antagligen det som driver deltagarna att ställa upp år efter år. Novemberkåsan i sig är ett vandringspris där segrarna som tagit sig snabbast genom lerhelvetet får en inteckning. När man fått tre inteckningar vinner man kåsan. Detta ha hänt 12 gånger sedan starten 1915.

Två förarare har lyckats med konststycket att ta hem Kåsan två gånger Dels Gunnar Kalén som var dominant i slutet av 20 talet och början av 30 talet sedan skulle det dröja ända fram till början av 80 talet innan Svenerik "Jösse" Jönsson gjorde om bedriften. Blir du sugen att prova så är det hög tid att börja träna inför Novemberkåsan 2014.

Nu är det måndag och ny arbetsvecka Dagens youtubekalenderklipp är ett klipp från Indiska arméns mc-ordonnanser som har uppvisning på sina Royal Enfield hojar.  http://www.youtube.com/watch?v=7TXby5hbXYU Min kommentar är "Don't try this at home"

Hur får man ett hojintresse?

Vad är det som väcker ens intresse för motorcyklar? Vad är det som gör att man får ett hojintresse? Hur kommer det sig att en del blir helt fascinerade medan andra blir helt oberörda?

Jag tror att det inte är något annat än rena tillfälligheter. Rent genetiskt sett är det nog inte så att det finns individer som är bättre ämnade att bli hojåkare än andra. För egen del är det nog mest beroende på att jag vuxit upp i en familj är det funnits hojintresse och där det funnits motorcyklar. Sedan är det givet vis slumpartat när intresset verkligen slår klorna i en och längtan efter att få köra motorcykel blir övermäktigt. För min borrs del började det ett sommarlov sent 50-tal då han var på besök hos mammas kusin. Göte som han hette hade ett småbruk i Västergötland. Göte var en riktig "Allan" som fixade allt. Han byggde egna radio och TV apparater och han var ett multigeni som lagade och fixade allt som andra misslyckats med. I ett uthus under halm och annat bråte hittade brorsan en motorcykel. Brorsan sprang in till Göte och berättade om sin upptäckt. Jaha jasså den sa Göte, det var längesedan den var igång. Göte följde med brorsan till uthuset och hojen rullades ut på gårdsplanen.

Det visade sig vara en Husqvarna mod 24 aka "svartkvarna" av 1947 års modell som nu på nytt fick skåda dagens ljus på det vätgötska bonnlandet. Göte pillade bort gammal halm och annat bös från hojen. Han stoppade sin pipa och tände den, med pipan i mungipan gick han ett varv runt hojen och gjorde en okulärbesiktning. Vi får hämta en pump och lite verktyg sa han och gick lugnt bort mot bilverkstan som var inhyst mellan ladugården och svinhuset. Göte kom tillbaka med en verktygslåda och en fotpump. Däck och slangar var inga problem de höll tätt. Göte trampade till på kicken och konstaterade att motorn gick runt. Sedan skruvade han ur tänsdtiftet slipade till elektroden med ett sandpapper och kollade så att de var gnista. Tändningen verkar fungera som den ska sa han nöjt.

Sedan skruvade han av tanklocket, skakade hojen och konstaterade att det fanns bensin. Han öppnade bensinkranen och tryckte några gånger på flödarknappen på Amal-förgasaren sedan började Göte att kicka. Inget hände. Han försökte springa igång den, men utan resultat. Av med tändstiftet för att kontrollera att det inte blivit någon "loppa" Tillbaka med stiftet igen sedan kickade han tils svetten sprutade. Inget hände inte minsta lilla tändning. Den har ju stått några år den har inte gått sen jag fick den av Bertil 1955 sa han. Bensinen är nog för gammal. Göte och brorsan tog en dunk och satte sig i Götes epa-traktor som var byggd på en gammal Dodge pickup och körde ner till Koppartrans och handlade ny bensin.

Tillbaka tömde han ur den gamla, tömde förgasaren, slog i ny soppa, flödade och nu startade den gamla Husqvarnan på första kicken. Sommaren gick fort och brorsan for runt på skogsvägarna och drömde att han var Bill Nilsson eller Sten "storken" Lundin. När skolstarten närmade sig ville han inte åka tillbaka motorcykeln var roligare än all skolundervisning i hela världen. En ny hojåkare var född. Efter Husqvarnan är det många motorcyklar som passerat genom brorsans liv. Silverpil. Matchless, BSA, Triumph, Laverda, Monark, Ducati, Kawasaki och Honda. Tänk vad en gammal Husqvarna 118cc kan förändra en människas liv.

Idag är det söndag och andra advent. Hojsäsongen verkar ha gått i malpåse för de flesta. Dagens youtubekalender klipp är ett bildspel från Sten "storken" Lundins karriär. En riktig legendar inom Motocross. http://www.youtube.com/watch?v=y25cPkvj5vY