torsdag 29 maj 2014

Så har man fått köra tvåtaktare hela dagen

Efter en hel dag med en tvåtaktare och ett näst intill krampaktigt grepp i handtagen har man lite senknarr i händerna och kroppen känns lite mör

Har han dragit igång gamla husqvarnan eller har han varit och kört veterancross eller åkt bana med en gammal TT maskin kanske du tänker. Om det vore så väl. Visst hade det varit kul att få fara runt på en crossbana på en gammal Monark ISDT eller ifall man fått förmånen att jobba med hårt nerlägg i böjarna med en gammal  Yamaha 250 racer. Tyvärr var det inte så dagen utvecklade sig. Tvåtaktaren jag kört idag hade inte ens några hjul, det var en Texas röjsåg. En 39 kubikare som var försedd med trimmertråd. Sommarstugetomten har fått sig en rejäl avhyvling. Trots avsaknaden av hjul har den ändå ett styre att hålla i, ett gasreglage och det kommer blårök från ljuddämparen. På huvudet har man burit hjälm med visir och på händerna hade jag hanskar. Någon stans blev det ändå att förena nytta med nöje. Där har jag gått runt på sommarstugetomten hållit i styret och gasat. Ljudet är ettrigt och man har kunnat drömma sig bort till crossbana samtidigt som jag sett till att tomten till vissa delar förvandlats från vildvuxet moras till något som liknar trädgård eller i vart fall en vildtomt.  Kanske är det som någon sa " i brist påröd får man äta limpa". Kanske borde jag göra slag i saken och skaffa en gammal endurohoj att ha i sommarstugan tomten är stor nog för att röja en liten bana på och utanför Nyköping finns det dessutom gott om grusväg. Nu sitter jag på altanen med en Gin och Tonic och begrundar att det defakto är folknykterhetens dag. Skål vänner!

tisdag 27 maj 2014

Kan det vara modernt att vara gammalmodig?

Dagens rubrik kan kanske tyckas vara en smula motsägelsefull. Jag hoppas dock att jag skall lyckas förklara så att du förstår hur jag menar. Idag handlar det om några olika trender inom hojkulturen och hur dessa tar sig uttryck. Nu kör vi!

Många av hojåkarna som likt mig åker customhoj eller chopper och som hänger på sociala medier som till exempel Facebook, Swedish Biker Webb (SBW), Harleyforum med flera ställen deklamerar ofta en speciell ståndpunkt. Titt som tätt dyker det upp bilder eller små fina verser där man hävdar att man är "old-school". Översatt till Svenska skulle detta betyda ungefär "gammaldags".

Då kan man ju ta sig en funderare över vad detta egentligen innebär. Jag tror att detta påstående är ganska individuellt och varierar från den ena hojåkaren till den andra. För någon kan det innebära att man vinkar på de hojåkare man möter, stannar och frågar den som stannat vid vägkanten om han eller hon behöver hjälp. För någon annan kan det handla om att man tycker att riktiga motorcyklar skall ha motorer a gjutjärn och startas med kick medan en tredje anser att det handlar om respekt och uppträdande inför sina medmänniskor. Hur det är med detta och vad som är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra.

Själv som den motorcykelnörd jag är skulle jag antagligen kunna bekänna mig till flera av dess old-school definitioner. Jag vet däremot inte om det är just old-school jag skulle kalla mig, snarare "retronörd" eller kanske i värsta fall "ruinromantiker"men visst det är väl också ett sätt att vara gammaldags. Det har också börjat dyka upp en ny generation motorcyklister som på många sätt hyllar den gamla stilen. Jag tänker på de hojåkare som vuxit upp och tillhör skateboard och BMX generationen. De som bygger stelbensbobbers av gamla sportsters och framför allt caféracers av 70-talshojar. Dessa yngre motorcyklister har backat bandet till en tid då det i hojklubbar var ovanligt med klubbar utan man istället var ett löst sammansatt kompisgäng som skruvade och hade kul tillsammans.

Liknande fenomen förkommer även bland de hojåkare som vurmar för historisk-racing, veterancross och liknande. Det är många som av olika anledningar vill drömma sig tillbaka. Dagens kärnfråga är då Kan man vara old-school, retronörd eller gammaldags utan att vara bakåtsträvare som hävdar att allt var bättre förr?  Det tror jag absolut att man kan vara. Det handlar om att ha något man skulle kunna kalla ett värdekonservativt förhållningssätt till motorcyklar och motorcyklisternas värdegrund för att använda ett populärt uttryck.

Anledningen till detta är nog snarare estetiskt och nostalgiskt än politiskt. Jag menar att det är fullt möjligt att vara retronörd utan att behöva hävda att "allt var bättre förr"

Nu står vi inför en långhelg. Många inklusive undertecknad har tagit ledigt på fredag. Själv skall jag åka upp till mitt sommarställe i Nyköping. Hur det kommer att bli med bloggandet några dagar framöver vet jag inte. Skriver gör jag ifall andan faller på om inte så ha en trevlig helg.

Ibland finns det bara en sak som hjälper.

Igår när jag kom hem från jobbet var det inte helt utan stresshormoner i kroppen. Att jag dessutom visste att jag hade en del måsten att ta tag i innan jag skulle kunna ta kväll gjorde inte saken bättre. När dessa "måsten" dessutom började att strula gav detta stressen och spänningarna ytterligare skjuts.

När jag äntligen strulat klart med familjens gamla snart skrotfärdiga VW Polo och jag äntligen fått i mig lite mat som jag slängde i mig alldeles för fort var jag på ett uselt humör. Jag kände mig rastlös och jag var sur och trumpen. Det var till och med så att min kära hustru undrade ifall hon på något vis orsakat detta. Så var det absolut inte sa jag det hade absolut inget med henne att göra. Orsaken var inget annat än att jag var helt utschasad. Förra arbetsveckan hade inneburit många timmars övertid och hela helgen hade det varit fullt upp.

När jag kom till jobbet i går morse fick jag först ta itu med högen på mitt skrivbord i arbetsrummet vilken hade hängt på mig likt oket på en vattenbärare. Sedan gick det i ett, hela dagen. När jag satt där hemma och surfade planlöst på min Ipad med mungiporna nere vid knävecken kände jag plötsligt vad som fattades. Jag kör en runda deklamerade jag till hustrun som satt djupt försjunken i sin dator för att fördjupa sig i ett schemaprogram för grundskolor. Gör de fick jag till svar, snabbt hade jag dragit på mig skinkläderna och var på väg ut i garaget för att rulla ut Road Kingen. Redan nu kände jag hur humöret blev lite bättre.

Jag körde upp den stora klumpedunsen ur garaget satte på mig hjälmen och handskarna, drog in kopplingen petade i ettan och rullade iväg. Redan efter ett par kvarter kände jag hur pulsen gick ner och spänningarna i kroppen började släppa. Jag andades lugnar och kände hur jag slappnade av. Efter ytterligare några kilometer kände jag hur jag började känna mig allt mer tillfreds med mig själv. Jag kände hur kroppen ställdes om från stressad medelålders gubbe till mer avspänd nöjd hojåkare. Jag tog mig igenom Malmö och upp på Kirseberg. Svängde in på Vattenverksvägen förbi huset där Jardenbergs Motor som sedan blev MC-Huset en gång låg. I dessa lokaler flyttade sedan MC-Nytts redaktion in.

När jag insåg att det var den sortens tankar som kom till mig kände jag mig betydligt mer tillfreds än tidigare. Nu hade jag släppt vardagsbekymmerna och istället ställt in mig på våglängden för mc-nörd. Jag rullade vidare genom Bulltofta Industriområde och kom att tänka på att för sådär 30 år sedan fanns det tre MC-klubbar som hade lokaler här ute. Woodstock MC, Malmö Twin Club och Pink Roses MC vill jag minnas att det var. Denna lilla kvällstur utvecklades till en stadsrundtur i mc-nostalgins tecken. Jag körde vidare mot Jägersro och ut på Agnesfridsvägen. Jag passerade MC-Husets gamla lokaler körde vidare ner mot Lindängen och Hermodsdal.

Bort till gamla Pripps bryggeriet Genom Sofielund och förbi de hus där Belkers MC en gång i tiden hade klubblokal. Det var en av de första Malmöklubbarna som det stormade rejält kring. Körde Rolfsgatan upp förbi tomten där huset en gång låg som var på väg att bli klubblokal för HA innan någon satte stopp för detta genom att spränga huset så att förnsterrutorna i flera närliggande fastigheter krossades av tryckvågen. Vad jag minns var det dessbättre inte någon som blev skadad.

Jag körde genom Möllevången förbi sjukhuset och sedan Pildammsvägen söder ut. Vid Södertorp passerade jag SKMC:s klubblokal som en gång i tiden startade som "motorfritidsgård" på den tiden vi hade så kallade motorburen ungdom. Idag är de flesta medlemmarna gubbar och tanter i min ålder. När jag en liten stund senare rullade in hemma på min gata var det med lättat sinne istället för den stress och oro som plågat mig en timma tidigare. Jag kände mig istället lugn och tillfreds och jag hade dessutom kommit på vad jag skulle skriva om. Ha en trevlig tisdag och känner du dig stressad när du kommer hem i kväll så ta en tur på motorcykeln det hjälper!

söndag 25 maj 2014

Dom dumma tar aldrig slut

Det var ett uttryck min salig far gärna begagnade när han upplevde att folk bar sig illa eller idiotiskt åt. Idag när jag var ute och åkte en runda på hojen kom detta påstående till mig igen som en blixt från klar himmel. Samtidigt konstaterade jag att solen verkar ha en mycket negativ inverkan på ett stort antal motorcyklisters hjärnor. 

När jag stannade för rött ljus vid Malmö Opera kom den första intelligensbefriade motorcykelföraren eller kanske Kamikaze piloten om man så vill. Han kom åkande på en Honda Fireblade iklädd linne badshorts och foppatofflor. På huvudet hade han hjälm så några små stackars hjärnceller hade han nog i behåll. Bakpå åkte hans flickvän eller vad det nu var iklädd kort klänning och flipflop sandaler. Hade inte hjälmen varit ivägen hade jag tagit mig för pannan.

Ett par kilometer senare strax före Värnhemstorget kom nästa stolle farande på en Yamaha R1. T-shirt, jeansshorts och converse skor hade han tagit på sig för att inte bli allt för svettig i det näst intill sommarlika vädret. När han fick grönt ljus drog han på så att framhjulet lättade från marken. Idiot var det ord som kom upp i mitt huvud stax följt av tilt. Stickan Andersson, Abba:s manager lär någon gån ha sagt "folk är inte dumma dom är dummare" och jag var nu benägen att hålla med om detta fullt och fast. Jisses tänkte jag och körde vidare ut på E22 mot lund. Vid Arlöv svängde jag av, ut på E6 och tänkte att nu skall man väl ha blivit av med dessa motorcykelmasokister med dödslängtan.

Strax för avfarten mot Lomma ser jag i backspegeln hur en mc närmar sig i hög hastighet. Själv höll jag 110. I ytterfilen har jag en Audi kombi. Motorcykeln trasslar sig emellan mig och Audin. Kawasakin som det visade sig vara åkte in framför mig. Föraren är iklädd gympadojor badshorts och T-shirt. Han sticker snabbt om framförvarande bil. När han passerat denna upptäcker Ninjapiloten att det är en bil framför  som håller på att köra om fyra andra bilar som ligger i högerfilen. Då väljer han att gå ut på vägrenen och åka om bilarna på insidan innan han försvinner i fjärran. Själv svängde jag av på vägen mot lund och Kävlinge och funderade över om det jag nyss sett verkligen hade hänt.

Under resten av min mc-tur som även innefattade ett fikastopp på Hanksville Farm klarade jag mig från att slippa se fler av de motorcyklister som besitter någon slags alternativ intelligens eller vad man skall kalla det. Inte förrän jag kom tillbaks till Limhamn dök det upp en ny. Denna gången en gubbe på en HD softtail som kom åkande i jeans och T-shirt. Kronan på verket var ett litet vurpollon längs upp på huvudknoppen som kanske hjälpligt hade kunnat fungera som cykelhjälm. Väl hemma på min gata i stan hörde jag farsans ord igen. Dom dumma tar aldrig slut.

Vad är det som styr bensinpriset?

Fler kurvor och gratis bensins skrev en av mina kamrater i sitt politiska manifest. Tyvärr tror jag att vi alla kan inse att detta är ett politiskt önsketänkande som aldrig kommer att vinna gehör.

Inget kommer någonsin att bli gratis och inte kommer någon politiker att konsekvent försöka ge landets motorcyklister några fördelar. Det jag däremot funderar över är varför det alltid är så att bensinpriserna slår nya rekord under den period som vi traditionellt kallar "industrisemestern" De som försöker att analysera och tolka framtiden påstår att sommarens priser kommer att hamna över 15kr litern. Att krossa 15 kronors vallen är nytt rekord när det gäller statistik för bensinpriset. Det påstås att vi i Sverige har fri prissättning och att det inte är tillåtet med kartellbildning, detta verkar inte gälla bensinpriset.

Skillnaden i pris är aldrig mer än några ören mellan landets olika bensinbolag. Jag vet att skatter och avgifter utgör största delen av bensinpriset och att dessa avgifter utgör en procentuell del av bensinpriset. Ändå tycker jag att det är förvånande att konkurrensen inte påverkar priset i konsumentledet. Vore prissättningen fri utan överenskommelser bensinbolagen emellan borde priskrigen varit vanligare. Nu ser tyvärr inte verkligheten ut så och frågan är om vi motorcyklister kan föra något åt de. Vi sitter fast i något slags moment 22. Vi står i beroendeställning till bensinbolagens prissättning som vi inte har någon möjlighet att påverka.

Hade de så kallade marknadsekonomiska lagarna fungerat hade prissättningen varit annorlunda och vi hade fått fler mil för pengarna. Tur att motorcyklar är förhållandevis bensinsnåla. Ida är det mors dag. ta med mamma på en mc-tur och glöm inte bort att uppfylla din demokratiska plikt att rösta i EU-valet. Det är din framtid det handlar om glöm inte bort att tänka efter före. Ditt val kan få större betydelse än vad du tror. Att låta bli att rösta är som att lägga en röst på den ideologi eller det politiska parti du inte vill skall få någon makt. För övrigt ser det ut att bli fint åkväder. När du utfört din demokratiska plikt kan du med gott samvete rulla ut hojen ur garaget och ta dig en tur. Gasa Lugnt