söndag 25 maj 2014

Dom dumma tar aldrig slut

Det var ett uttryck min salig far gärna begagnade när han upplevde att folk bar sig illa eller idiotiskt åt. Idag när jag var ute och åkte en runda på hojen kom detta påstående till mig igen som en blixt från klar himmel. Samtidigt konstaterade jag att solen verkar ha en mycket negativ inverkan på ett stort antal motorcyklisters hjärnor. 

När jag stannade för rött ljus vid Malmö Opera kom den första intelligensbefriade motorcykelföraren eller kanske Kamikaze piloten om man så vill. Han kom åkande på en Honda Fireblade iklädd linne badshorts och foppatofflor. På huvudet hade han hjälm så några små stackars hjärnceller hade han nog i behåll. Bakpå åkte hans flickvän eller vad det nu var iklädd kort klänning och flipflop sandaler. Hade inte hjälmen varit ivägen hade jag tagit mig för pannan.

Ett par kilometer senare strax före Värnhemstorget kom nästa stolle farande på en Yamaha R1. T-shirt, jeansshorts och converse skor hade han tagit på sig för att inte bli allt för svettig i det näst intill sommarlika vädret. När han fick grönt ljus drog han på så att framhjulet lättade från marken. Idiot var det ord som kom upp i mitt huvud stax följt av tilt. Stickan Andersson, Abba:s manager lär någon gån ha sagt "folk är inte dumma dom är dummare" och jag var nu benägen att hålla med om detta fullt och fast. Jisses tänkte jag och körde vidare ut på E22 mot lund. Vid Arlöv svängde jag av, ut på E6 och tänkte att nu skall man väl ha blivit av med dessa motorcykelmasokister med dödslängtan.

Strax för avfarten mot Lomma ser jag i backspegeln hur en mc närmar sig i hög hastighet. Själv höll jag 110. I ytterfilen har jag en Audi kombi. Motorcykeln trasslar sig emellan mig och Audin. Kawasakin som det visade sig vara åkte in framför mig. Föraren är iklädd gympadojor badshorts och T-shirt. Han sticker snabbt om framförvarande bil. När han passerat denna upptäcker Ninjapiloten att det är en bil framför  som håller på att köra om fyra andra bilar som ligger i högerfilen. Då väljer han att gå ut på vägrenen och åka om bilarna på insidan innan han försvinner i fjärran. Själv svängde jag av på vägen mot lund och Kävlinge och funderade över om det jag nyss sett verkligen hade hänt.

Under resten av min mc-tur som även innefattade ett fikastopp på Hanksville Farm klarade jag mig från att slippa se fler av de motorcyklister som besitter någon slags alternativ intelligens eller vad man skall kalla det. Inte förrän jag kom tillbaks till Limhamn dök det upp en ny. Denna gången en gubbe på en HD softtail som kom åkande i jeans och T-shirt. Kronan på verket var ett litet vurpollon längs upp på huvudknoppen som kanske hjälpligt hade kunnat fungera som cykelhjälm. Väl hemma på min gata i stan hörde jag farsans ord igen. Dom dumma tar aldrig slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar