tisdag 27 maj 2014

Kan det vara modernt att vara gammalmodig?

Dagens rubrik kan kanske tyckas vara en smula motsägelsefull. Jag hoppas dock att jag skall lyckas förklara så att du förstår hur jag menar. Idag handlar det om några olika trender inom hojkulturen och hur dessa tar sig uttryck. Nu kör vi!

Många av hojåkarna som likt mig åker customhoj eller chopper och som hänger på sociala medier som till exempel Facebook, Swedish Biker Webb (SBW), Harleyforum med flera ställen deklamerar ofta en speciell ståndpunkt. Titt som tätt dyker det upp bilder eller små fina verser där man hävdar att man är "old-school". Översatt till Svenska skulle detta betyda ungefär "gammaldags".

Då kan man ju ta sig en funderare över vad detta egentligen innebär. Jag tror att detta påstående är ganska individuellt och varierar från den ena hojåkaren till den andra. För någon kan det innebära att man vinkar på de hojåkare man möter, stannar och frågar den som stannat vid vägkanten om han eller hon behöver hjälp. För någon annan kan det handla om att man tycker att riktiga motorcyklar skall ha motorer a gjutjärn och startas med kick medan en tredje anser att det handlar om respekt och uppträdande inför sina medmänniskor. Hur det är med detta och vad som är rätt eller fel är upp till var och en att avgöra.

Själv som den motorcykelnörd jag är skulle jag antagligen kunna bekänna mig till flera av dess old-school definitioner. Jag vet däremot inte om det är just old-school jag skulle kalla mig, snarare "retronörd" eller kanske i värsta fall "ruinromantiker"men visst det är väl också ett sätt att vara gammaldags. Det har också börjat dyka upp en ny generation motorcyklister som på många sätt hyllar den gamla stilen. Jag tänker på de hojåkare som vuxit upp och tillhör skateboard och BMX generationen. De som bygger stelbensbobbers av gamla sportsters och framför allt caféracers av 70-talshojar. Dessa yngre motorcyklister har backat bandet till en tid då det i hojklubbar var ovanligt med klubbar utan man istället var ett löst sammansatt kompisgäng som skruvade och hade kul tillsammans.

Liknande fenomen förkommer även bland de hojåkare som vurmar för historisk-racing, veterancross och liknande. Det är många som av olika anledningar vill drömma sig tillbaka. Dagens kärnfråga är då Kan man vara old-school, retronörd eller gammaldags utan att vara bakåtsträvare som hävdar att allt var bättre förr?  Det tror jag absolut att man kan vara. Det handlar om att ha något man skulle kunna kalla ett värdekonservativt förhållningssätt till motorcyklar och motorcyklisternas värdegrund för att använda ett populärt uttryck.

Anledningen till detta är nog snarare estetiskt och nostalgiskt än politiskt. Jag menar att det är fullt möjligt att vara retronörd utan att behöva hävda att "allt var bättre förr"

Nu står vi inför en långhelg. Många inklusive undertecknad har tagit ledigt på fredag. Själv skall jag åka upp till mitt sommarställe i Nyköping. Hur det kommer att bli med bloggandet några dagar framöver vet jag inte. Skriver gör jag ifall andan faller på om inte så ha en trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar