torsdag 6 februari 2014

Rykten om ny MC butik i Malmö

Det var med sorg i hjärtat jag såg hur den anrika mc-firman i Malmö, MC Huset fick kasta in handduken efter storsatsning i nya lokaler. Deras konkurs lämnade ett stort hål i Malmös mc-kretsar.

MC Huset var en butik som funnits länge och den hade blivit något av en institution i Sydsverige. Man mins lokalen på Kirseberg som sedan togs över av den nyligen insomnade hojtidningen MC-Nytt och man minns lokalerna på Jägersro och Jardenbergs fantastiska samling klassiker hojar som fanns utställda på en entrésol i mc-hallen.

När MC-Huset sedan flyttade till nya Lokaler mellan Malmö och Arlöv kändes det som en nytändning och jag hoppades verkligen att den satsningen skulle fungera. För håll med om att det verkar konstigt att det inte skulle finnas en MC-handlare i rikets tredje stad.

Tyvärr sviktade kundunderlaget, kanske beroende på näthandel och kanske beroende på konkurrens från andra MC-firmor i Skåne. Nu ryktas det emellertid om att Probike Har tagit över MC Husets gamla lokaler och tänker öppna butik och verkstad i Malmö. Detta rykte har jag hört från flera olika håll. Någon påstår att det skall bli Harley Butik vilket antagligen är efterlängtat då bland annat av HOG Malmoe som inte varit knuten till någon Harleyhandlare sedan MC Huset blev av med HD försäljningen. Det finns många Harleyåkare i Malmö med omnejd och många som saknar en auktoriserad verkstad sedan BikeLine  blev av med sin auktorisering. Någon annan påstod att det enbart var BMW som Probike Malmö skulle sälja.

Vad gäller öppningstid så påstod någon 14/2 medan någon annan sa i mitten av Mars. Hur det blir med den saken får framtiden utvisa. Från säkra källor har jag från flera håll hört att man sett bilar med Probike dekaler parkerade utanför MC-husets gamla lokaler och folk som rört sig inne i butiken. Något är helt klart på gång frågan är bara vad. Jag återkommer med information så fort jag vet. Eller som tanten i skolbespisningen sa, den som ser får lever ;-)

onsdag 5 februari 2014

Hoj med skrämseleffekt

När det gäller sporthojar för gatbruk så har kärt barn många namn. Super Sport hoj, Gatracer, Plastraket mm. Utvecklingen går ständigt framåt. Det som på 60 talet var en värstinghoj skulle idag inte ha en chans i något sammanhang jämfört den en modern sport hoj.

Jag och min bror är helt olika typer av motorcyklister. Jag gillar att åka lugnt och bekvämt även om jag tycker att det är trevligt att ha lite pulver i motorn och ett rejält bottendrag när det är dags att vrida lite på gasrullen inför en omkörning. Med min bror är det annorlunda. Han har alltid gillat att ha hojar som går fort. Ju snabbare dess då bättre. Idag åker han en trimmad Honda Super Blackbird med nästan 200hk på bakhjulet. Trots det grymma effektuttaget är den ändå lätthanterlig. i låg fart kan man hantera den som vore den en moped men när man vrider på rullen så händer det saker. Ligger man i motorvägsfart på högsta växeln är det inga problem att rita ett svart streck i asfalten om man vrider för hårt på gasen.

Nu var det inte denna hoj jag skulle berätta om utan en annan Honda han hade i slutet av 80 talet. Hojen var En Rothman Honda VF1000R En av den tidens absoluta värstingar.

En V4 motor med överliggande kugghjulsdrivna kamaxlar och ett effektuttag på nästan 150hk. Det låter inte så mycket idag men för 25 år sedan var det helt enormt. Hojen var lackerad på samma sätt som Eddie Lawsons Moto GP racer.
Eddie Lawson på En Rothman Honda NSR500 trecylindrig tvåtaktare

Eddie var den som dominerade på hela Moto GP cirkusen från mitten av 80 talet och en bit in på 90 talet. Brorsans Honda var den sortens maskin som såg ut att gå i över 200 redan när den stod parkerad.

Det var dags för besiktning, brorsan var iväg i Norge och jobbade så det föll på farsan att åka till bilprovningen för att få den besiktigad. Han rullade in i hallen och upp på lyften. Kan du dra upp den på centralstödet uppmanade besiktningsmannen. Det går inte sa farsan. Varför inte det undrade beskitningsmannen. För att det inte finns något replikerade han.
- Nähä sa besiktningsmannen och tittade på bromsklossarna i bromsoken.

Farsan ombads att tuta slå på hel och halvljus och visa att blinkers fungerade. Är det någon slags racermaskin det här undrade besiktningsmannen? Ja det kan man väl säga svara farsan. Ska du inte provköra den undrade farsan som besiktigat många hojar under åren. Han visste ju allt det där med bromsprov och alternativ kontroll av styrlager och så vidare, Besiktningsmannen drog på det en stund sen sa han.

- Njäää jag tror jag låter bli det, den är godkänd. Farsan rullade ut och åkte hem med ett blankt papper på en hoj som kanske inte var fullt så potent och svårkörd som den såg ut. Trots detta vågade besiktningsmannen inte provköra. Fast då när detta utspelade sig var den helt klart en värsting med många tekniska lösningar som står sig bra även idag

tisdag 4 februari 2014

ADHD i trafiken

AD/HD stod det på kompisens mössa. Va fan har du en sådan för undrade jag? Always Drive Harley Davidson blev svaret. Sedan är väl detta ibland en sanning med modifikation för jag vet att han ibland även rattar både Audi, brandbilar och en och annan turistbuss.

Nu var det ju inte den sortens AD/HD det skulle handla om utan den medicinska varianten. AD/HD är en förkortning för "Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder" Detta är en nevropsykiartrisk funktionsnedsättning som vanligt vis yttrar sig i form av bristande uppmärksamhet och hyperaktivitet i kombination med dålig impulskontroll. Du som läser mer än mc-tidningar har säkert stött på debatten kring om dessa människor bör medicinera eller inte. I media har vi kunnat läsa rapporter om att många av internerna på landets fängelser lider av AD/HD ofta påtalas dessutom att många av de som har AD/HD självmedicinerar och kan återfinnas bland landets amfetaminmissbrukare.

Detta gäller långt ifrån alla. De flesta klarar sig hyggligt och kan leva ett ganska normalt liv även om det finns större faror i jämförelse med oss "normalpuckade" Nyligen gjordes en undersökning om människor med AD/HD och risker i trafiken. Svenska forskare har under 4 års tid följt 17 000 Svenskar med AD/HD Bland annat analyserades risken för att de skulle bli inblandade i trafikolyckor. Man tittade också på konsekvenserna av medicinering och vad detta hade för inverkan på trafiksäkerheten eller olycksrisken.

Det forskarna kom fram till var att de personer som var diagnostiserade med AD/HD löpte nästan 50% större risk att bli inblandade i allvarliga trafikolyckor med bil eller motorcykel. Det man konstaterade var att även om det går bra för de flesta med AD/HD att vistas i trafiken så finns det ändå indikationer på att funktionsnedsättningen kan få allvarliga konsekvenser. I undersökningen kunde man tydligt se att de deltagare som medicinerade var inblandade i betydligt färre olyckor. Här kunde man statistiskt räkna ut att olycksrisken för de som medicinerade minskade med nästan 60%. Tittar man på den övriga gruppen kunde man här räkna ut att upp emot 50% av de olyckor denna grupp varit inblandad i hade kunnat undvikas ifall dessa personer hade medicinerat mot sin AD/HD. Forskarna förklarar det hela med att medicinerna har god effekt på  grundsymtomen på AD/HD det vill säga att den förbättrar individens impulskontroll och ökar koncentrationsförmågan.

Detta sammantaget minskar riskerna att råka illa ut i trafiken. I dag har ca 5% av landets barn AD/HD eller ad/hd liknande symtom. Tittar vi på befolkningen i stort handlar det om ca 2,5%. Denna undersökning anser jag är ett ytterligare bevis på att man så långt det är möjligt medicinera. Att skicka ut dessa människor i trafiken utan rätt stöd och hjälp är som att låta "normalpuckade" förare fylleköra eller köra bil samtidigt som man skriver SMS och uppdaterar facebook. Ja det är ju knark dom får, hör man ibland som argument. Visst det är ett amfetaminliknande preparat dom får med då skall man veta att en narkoman som går på amfetamin tar doser som är minst 200 gånger så höga som de som ges till den som har AH/HD.
Jag tycker varje individ i samhället har samma rätt som alla andra att få ta sig fram i trafiken så säkert som möjligt. Därför tycker jag att de som har AD/HD och skall framföra fordon också bör medicinera givet vis för vår säkerhet men framför allt för deras egen.

måndag 3 februari 2014

Kolla genom kröken

Missförstå mig rätt. Det är inte så att jag uppmanar att man skall vara berusad för att kunna se klart. Särskilt inte när man åker motorcykel. Motorcykel och alkohol är en sällsynt dålig kombination.

Det detta handlar om är en fortsättning på det jag skrev om igår. Gårdagens inlägg handlade ju om nedlägg och motstyrning vid kurvtagning. Att känna till det gör oss inte till fulländade hojåkare. Körteknik handlar inte bara om att lägga ner rätt, ha lagom gaspådrag och motstyra. Den kanske viktigaste faktorn är din egen blick och var du fäster denna. När jag får frågor från folk som inte kör motorcykel själva brukar jag säga att hojåkning är 20% körteknik och 80% blick. En viktig faktor som gör dig till en bra hojåkare är således var du tittar och fäster blicken när du kör.

Enkelt kan man säga. Titta dit du ska köra och du kommer dit. Blicken långt fram och åkningen blir stabil. Detta gäller även i lågfart. Vi som har tagit hojkort på den tiden den förhatliga garagevändningen var en del av uppkörningen fick lära oss att vända på huvudet och titta ut ur "garaget" bort mot den punkt där vi skulle stanna. Att ha en fixpunkt långt fram ger stabilitet vid krypkörning. Titta inte precis framför framhjulet och och titta inte på marken bredvid hojen när du krypkör då kommer du garanterat att hämna där. Fixpunkt långt fram gäller också vid inbromsning och kurvtagning. För effektiv och bra inbromsning. Knäna in mot tanken, räta på ryggen och lås armbågarna. Fästblicken på en punkt långt framför hojen, bromsa. Då blir bromsningen effektiv och bromssträckan kort.

I kurvor kan det vara lite knepigare. Är sikten fri så är det sällan några problem. Är sikten skymd vilket den kan vara ibland handlar det mer om men mental grej. Nu handlar det om att ha fantasi och tänka sig hur det ser ut längre fram i kurvan samtidigr som man tittar så långt fram som det går. Att praktisera det där med att titta långt fram går jättebra även när du kör bil. Detta är ett gyllene tillfälle att öva att sätta blicken rätt.

En stor bonus är att det gör dig till en bättre bilförare samtidigt som det förbättrar din säkerhet eftersom du har chansen att upptäcka eventuella faror tidigare. Att titta rätt gör dig inte bara till bättre hojåkare det gör dig även till bättre bilist och en bättre medtrafikant.

Börja titta medvetet nästa gång du sätter dig i bilen. Tänk hojåkning när du kör bil så kommer du inte vara lika ringrostig när det är dags för första vårturen.

söndag 2 februari 2014

Det där med motstyrning

En del gör det medvetet, någon utan att tänka på det. Någon gör det utan att ens veta om det och en och annan kanske till och med tvivlar på att det ens fungerar.

Jag pratar givet vis om motstyrning. Som ickemotorcyklist är det lätt att tror att bästa sättet att ta sig igenom kurvan är att vrida på styret i kurvans riktning. Visst låter det som det rätta sättet men det stämmer inte riktigt med verkligheten. Jag tänker inte kasta mig allt för djup in bland fysikaliska lagar men jag skall drista mig till att försöka få till en förklaring så man förstår hur det hänger ihop. Min hustrus mc-lärare liknade konsten att åka fort mellan koner vid att åka slalom på skidor. Du måste styra med höfterna sa Håkan. Jag tyckte att den liknelsen var bra och tog den till mig.

När man skall genom en kurva förskjuter man tyngdpunkten och lägger ner hojen. Du lägger ner hojen för att motverka centrifugalkraften. Samtidigt hjälper denna kraft till att hålla dig uppe på hjulen. Ju fortare det går dess då mer måste du lägga ner hojen för att motverka denna kraft. Vid kraftigt nedlägg vinner du inget på att vrida styret i kurvans riktning snarare tvärt om. Vrider du på styret i kurvans riktning förlänger du hjulbasen och då måste du lägga ner hojen ännu mer för att ta dig genom kurvan. Att svänga med hjälp av att lägga ner hojen kan liknas vid att svänga med en snowboard eller en carvingskida.
Tittar du noga kan du se att föraren motstyr. Trycket mot styret ligger på förarens vänsterhand.

Fram och bakhjulets kontaktpunkter utgör början och slutet på det vi skulle kunna kalla hojens "svängradie" Skulle du hålla nedlägget konstant skulle du köra en av "svängradien" bestämd cirkel. Denna cirkels radie kan du ändra med hur hårt du lägger ner hojen. Det finns en ytterligare faktor att ändra denna radie och det är med hjälp av motstyrning. När du lägger ner hojen och motstyr minskar du hjulbasen ytterligare vilket gör att din "svängradie" minskar och du svänger mer och kommer snabbare genom kurvan.
En gammal jordbaneracer på väg ut ur kurvan. Här syns det tydligt att föraren motstyr. Tekniken är inte ny.

Detta är en metod som kan praktiseras på alla motorcyklar. Det funkar lika bra på stora touringlokomotiv som på supersport hojar. Känner du dig osäker på hur det skall gå till och ifall du inte vågar prova och öva själv kan jag rekommendera någon av SMC:s kurser. Här finns det rutinerade och välutbildade instruktörer som är duktiga på förklara och lära ut.

All information kring SMC:s kursutbud hittar du på denna länken SMC School På denna länk hittar du också filmklippet "Köra inte åka" Du kan också ladda ner den förnämliga E-boken "Full kontroll" som är en av de bästa skrifterna jag läst om konsten att hantera en motorcykel. Läs den!

Skinnställ 2014 "2.0"

Jag har fått bra respons på inlägget jag skrev här om dagen och jag tänkte jag skulle försöka filosofera vidare kring temat hojåking, kroppsvikt och mc-kläder.

Det finns fler faktorer i detta än att slippa köpa nya hojkläder varje säsong. Att låta bli att lägga på sig de där extra kilona varje vinter ger oss faktisk en massa fördelar som i förlängningen förbättrar vårt liv och våra möjligheter till att få åka ännu några vägar och besöka ännu några platser vi inte hunnit med. Lyckas vi att hålla övervikten borta minska risken för vällevnadssjukdommar. Vi förbättrar våra odds rejält då risken minskar för att få diabetes 2, hjärt, kärlsjukdommar, vissa cancerformer. förslitningsskador i rygg höfter och knän mm. Går man ner i vikt blir man också rörligare vilket påverkar vardagen på ett positivt sätt.

Tänk bara att utan ansträngning kunna dra på sig hojkläderna, bara det inbjuder ju till fler turer när säsongen är tillbaka. Argumenten är många och egentligen så övertygande att det borde vara motivation nog att förändra sitt liv. För visst är det så att man vill vara rörligare, orka mer, bli piggare och samtidigt minska risken för ett antal otäcka sjukdommar. Ändå är det så svårt och ändå är det så jobbigt att motivera sig. En "livsstilsförändring" när det gäller ens förhållande till mat, matvanor och motion är inte lätt. Det kräver sin man eller kvinna. Men det går det vet jag av egen erfarenhet även om jag idag är tillbaka på ruta 1. För ett antal år sedan gick jag ner ca 30kg i vikt och insåg vilka oerhörda fördelar det gav mig. Sedan fick jag ett diskbråck som medförde 4 månaders sjukskrivning och långvarig konvalescens. Diskbråcket gjorde mig orörlig vilket medförde att jag gick upp många av mina bortbantade kilon på grund av att smärtan hindrade mig från att röra mig i någon större omfattning.

Fast nu skall jag inte gnälla om det. Jag är idag fullt återställd och har inte längre några men. Det jag däremot har kvar är som sagt en drös överviktskilon. Detta har jag nu börjat att ta tag i och just nu är jag välmotiverad och målinriktad. Nu till det fina i kråksången. Viktminskning är den ultimata lågbudgettrimmningen. Tänk själv om man skulle gå ner i vikt från låt oss säga 110 till 80 kg så klart att det skulle hända saker när man vrider på gasrullen. 30kg mindre belastning på hojen gör stor skillnad. Det skulle förmodligen minska bensinförbrukningen också.

Det där med förarens vikt har stor betydelse för hur hojen uppför sig och hur den går. Tittar vi på förarna som kör Moto GP så är det knappast några 100+ gubbar som står längst fram i startledet eller är de som är först över mållinjen. I vinter skall jag lågbudgettrimma mina motorcyklar. Jag tänker inte borra cylindrar, porta toppar och byta förgasare till en 45mm Mikuni flat slide. Jag skall gå ner i vikt. Nu blev jag sugen på att ut och åka små kurviga vägar på sportstern. Jag ser fram emot våren och löst sittande hojkläder.