söndag 2 februari 2014

Skinnställ 2014 "2.0"

Jag har fått bra respons på inlägget jag skrev här om dagen och jag tänkte jag skulle försöka filosofera vidare kring temat hojåking, kroppsvikt och mc-kläder.

Det finns fler faktorer i detta än att slippa köpa nya hojkläder varje säsong. Att låta bli att lägga på sig de där extra kilona varje vinter ger oss faktisk en massa fördelar som i förlängningen förbättrar vårt liv och våra möjligheter till att få åka ännu några vägar och besöka ännu några platser vi inte hunnit med. Lyckas vi att hålla övervikten borta minska risken för vällevnadssjukdommar. Vi förbättrar våra odds rejält då risken minskar för att få diabetes 2, hjärt, kärlsjukdommar, vissa cancerformer. förslitningsskador i rygg höfter och knän mm. Går man ner i vikt blir man också rörligare vilket påverkar vardagen på ett positivt sätt.

Tänk bara att utan ansträngning kunna dra på sig hojkläderna, bara det inbjuder ju till fler turer när säsongen är tillbaka. Argumenten är många och egentligen så övertygande att det borde vara motivation nog att förändra sitt liv. För visst är det så att man vill vara rörligare, orka mer, bli piggare och samtidigt minska risken för ett antal otäcka sjukdommar. Ändå är det så svårt och ändå är det så jobbigt att motivera sig. En "livsstilsförändring" när det gäller ens förhållande till mat, matvanor och motion är inte lätt. Det kräver sin man eller kvinna. Men det går det vet jag av egen erfarenhet även om jag idag är tillbaka på ruta 1. För ett antal år sedan gick jag ner ca 30kg i vikt och insåg vilka oerhörda fördelar det gav mig. Sedan fick jag ett diskbråck som medförde 4 månaders sjukskrivning och långvarig konvalescens. Diskbråcket gjorde mig orörlig vilket medförde att jag gick upp många av mina bortbantade kilon på grund av att smärtan hindrade mig från att röra mig i någon större omfattning.

Fast nu skall jag inte gnälla om det. Jag är idag fullt återställd och har inte längre några men. Det jag däremot har kvar är som sagt en drös överviktskilon. Detta har jag nu börjat att ta tag i och just nu är jag välmotiverad och målinriktad. Nu till det fina i kråksången. Viktminskning är den ultimata lågbudgettrimmningen. Tänk själv om man skulle gå ner i vikt från låt oss säga 110 till 80 kg så klart att det skulle hända saker när man vrider på gasrullen. 30kg mindre belastning på hojen gör stor skillnad. Det skulle förmodligen minska bensinförbrukningen också.

Det där med förarens vikt har stor betydelse för hur hojen uppför sig och hur den går. Tittar vi på förarna som kör Moto GP så är det knappast några 100+ gubbar som står längst fram i startledet eller är de som är först över mållinjen. I vinter skall jag lågbudgettrimma mina motorcyklar. Jag tänker inte borra cylindrar, porta toppar och byta förgasare till en 45mm Mikuni flat slide. Jag skall gå ner i vikt. Nu blev jag sugen på att ut och åka små kurviga vägar på sportstern. Jag ser fram emot våren och löst sittande hojkläder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar