lördag 12 oktober 2013

Fel miljötänk eller missriktad välvilja

Igår skrev Eva Franchell på Aftonbladets ledarsida att höjd bensinskatt är den enda vägen att gå för att rädda vår miljö. Lite förment skrev hon att "det kommer att svida lite" Men Sverige måste ställa om nu.

Så långt är jag med även jag ser att något måste göras men jag tror inte att höjd bensinskatt är rätt styrmedel för att komma till rätta med miljöproblem eller orsaken till den globala uppvärmningen. Helt ogrundat får motorcyklistkollektivet ofta ta mycket skit. Många tycker att vi är ute och kör i onödan och att motorcykel är ett onödigt fordon som bara bullrar och skitar ner.

Ni som följer min blogg vet att jag gillar statistik och att leka med siffror. Jag skall med hjälp av detta försöka visa att Sveriges motorcyklister inte är de miljöbovar som många vill låta påskina. Vi gör jämförelsen personbilar mot motorcyklar och kan då komma fram till följande. 2012 fanns det ungefär 4 300 000 registrerade personbilar i Sverige dessa personbilar kan uppskattas ha en körsträcka på 1000 mil var vilket blir 4.3 miljarder mil. Vi har ca 400 000 registrerade motorcyklar med en körsträcka på ca 300 mil / år vilket blir en total körsträcka på 120 miljoner mil per år. Det innebär att motorcyklismen står för 2,7% av alla de mil som körs på Svenska vägar.

Visst jag vet det där med många bäckar små men det hojåkarna kan göra är bara marginellt. Men vad skall man göra är det bara att ge upp och låtsas som inget och köra på i gamla hjulspår och hoppas att det ordnar sig? Naturligt vis inte. Det finns mycket man kan göra och det finns lösningar som inte drabbar vanligt folk. Det är ju knappast privatpersoner som står för de flesta inköpen av nya bilar. De flesta av oss är hänvisade till vad som erbjuds på begagnatmarknaden. Svenson handlar till stora delar begagnade före detta tjänstebilar. Skall vi kunna få en bilpark som är mer miljöanpassad krävs det ändringar när det gäller företagsbilar och fömånsbilar. Ta bort tjänstebilsförmånerna för alla bilar som inte är miljöbilar och slopa företagens avdragsrätt för moms på fossila bränslen så skulle man antagligen få en rejäl ökning av miljöbilar i den svenska bilparken.

Samtidigt skulle vi minska antalet långtradare till förmån för godstågen. Inför miljöavgift för utlänska långtradare som anväder Sverige som transit land.  Att tro att man skall komma till rätta med miljöproblemen genom att straffa landets privatbilster och motorcyklister med höjda bensinpriser är bara naivt. Skall vi kunna göra något måste vi åstadkomma en förändring bland de som köper eller leasar nya bila ( läs Svenska företag ) Det är det enda trafikpolitiska instrument som på sikt skulle ge en reell förändring. Vi löser inget med att göra möjligheten att köra bil och motorcykel till en klassfråga. Nästa gång du hör någon miljönisse gnälla över motorcyklismen som en onödig företeelse så upplys då den personen om att den gemensamma körsträckan för landet s motorcyklar endast utgör 2,7% av den sträcka landets personbilar kör. Skulle vi på sikt byta ut 25% av landet personbilar mot miljöbilar som drevs av andra energikällor än fossila bränslen skulle det ge 10 gånger så stor effekt på miljön jämfört med om man skulle förbjuda motorcyklismen. Jag hoppas att våra folkvalda skall börja tänka efter och hitta lösningar som verkligen har effekt på miljön och inte bara straffar oss som kör privatbil och har motorcykel som hobby. Något måste göras men man måste se till att omställningen blir smart och rättvis. 2014 är det valår och nu är det hög tid att börja diskutera miljöfrågor på allvar istället för att ge "skogsmullar" och bakåtsträvare tolkingsföreträde. Lite kreativt nytänkande är välkommet.

Ha en underbar lördag än är inte säsongen över. Håller sig regnet borta kan det kanske bli ytterligare några mil på mätaren innan det är dags att stalla in hojen för säsongen. Din miljöpåvärkan är som sagt ytterst marginell.

fredag 11 oktober 2013

Vart tog heder och stoltheten vägen?

Jag tittade på uppdrag granskning i onsdags och vet inte om jag ännu riktigt lyckats smälta vad som framkom i programmet. Man kan ju bli mörkrädd för mindre. Är landets 300 000 motorcyklister så lite värda att de inte omfattas av trafikverkets nollvision?

Jag begriper inte hur man på trafikverket kan påstå att undanhållande av gjorda mätningar är ett sätt att kvalitetssäkra informationen till polis, räddningstjänst, SMC med flera. I min värld ter sig det helt orimligt.

I detta fallet tycker jag att trafikverket beter sig som en struts och kör huvudet i sanden i hopp om att allt skall försvinna när det börjar blåsa lite hett om öronen. Om trafikverket någon gång skall kunna uppfylla sin vackra nollvision borde man rimligt vis samarbeta med alla organisationer som arbetar för trafiksäkerhet. Tillsammans är man starka och är man tillräckligt många kan man flytta på berg. Detta verkar tydligen inte gälla trafikverket utan där är det mer, "ensam är stark" och "själv är bäste dräng" som gäller. Jag är inte den som brukar odla konspirationsteorier men i detta fallet kan man ju undra. Har man från trafikverkets sida ingen stolthet eller yrkesheder. Har man blivit sådan offer under budget och ekonomiska åtstramningar att man mörkar uppgifter och siffror för att inte dra på sig extra kostnader?

Är trafikverkets agerande ett resultat av bolagisering och nedmonteringen av våra gemensamma välfärdssystem? Är det så att försämringarna av det Svenska vägnätet är ett resultat av att vägunderhåll har blivit konkurrensutsatt för att kunna tillgodose en allt snävare budget? Att trafikverket sedan i sin tur offrar landets motorcyklister genom att mörka brister för att klara sin budget eller vad det nu handlar om gör mig uppriktigt sagt förbannad. Tyvärr är jag rädd att de brister i vägunderhållet vi kan se idag är ett resultat av anbudsförfarande där mesta möjliga väg för minsta möjliga kostnad är ledstjärnan. Jag är helt övertygad om att när det gäller vägar är det precis som med allt annat. Man får vad man betalar för. Så länge vi inte lägger tillräckligt med resurser på vägar och vägunderhåll så kommer trafikverkets nollvision aldrig bli något annat än just en vision.

Är det så att när vägunderhåll drivs i bolagiserad form med en stor mängd privata entreprenörer som utförare så finns det ingen plats för vare sig heder moral eller stolthet? Min pappa jobbade på vägverket först som grovarbetare men sedan som chaufför och maskinförare. Under hans yrkesverksamma tid som varade fram till 1984 då vägverket bolagiserade kantades hans yrkesliv att att förbättra situationen för landets trafikanter. Kurvor rätades ut och  doserades om för att öka trafiksäkerheten. Det sandades, saltades och plogades snö med vägverkets egna bilar från det att det blev frostgrader och den första snön kom. Jag efterlyser härmed lite mer yrkesstolthet och hederlighet bland de människor som arbetar med underhållet av våra vägar. Sluta upp att offra landets motorcyklister på nollvisionens altare. Låt oss bli en del i arbetet med trafiksäkerhet och låt oss vara med att uppfyll den vackra tanken med nollvision. Kom ihåg undanhållande av fakta är aldrig ett sätt att kvalitetssäkra verksamheter i samhällets tjänst.

torsdag 10 oktober 2013

Det är köparens marknad

Utbudet av begagnade hojar är enormt. Aldrig har det funnits så mycket motorcyklar ute på den Svenska begagnat marknaden. Nu har du kanske chansen att fynda eller att hitta drömhojen.

Jag googlade runt lite för att kolla hur det såg ut på marknaden på blocket hittade jag 330 Yamaha Dragstar och Wildstar. Det fanns 250 Kawasaki VN i varierande storlek. Det fanns 1730  Harley Davidson till salu. Tittar vi på sporthojar fanns det 130 Yamaha R1. 154 Kawasaki Ninja och 100 Honda Fireblade.
Yamaha R1

Totalt fanns det i skrivande stund 21 483 hojar till salu på blocket.
Det innebär att 5% av landets motorcyklar är till salu där. I dagsläget är det inte lätt att sälja en motorcykel om man inte lägger sig på rätt prisninvå och kanske är det så att inte ens det hjälper. För vissa modeller är utbudet större än antalet eventuella köpare. Blocket har blivit prissättare för begagnatbranschen och skall handlarna kunna sälja sina inbyteshojar eller förmedlingsuppdrag måste de vara prissatta i nivå med vad motsvarande hojar kostar på blocket.
Vincents bikeshop har haft stora framgångar med MC-förmedling

De företag som fattat detta har fortfarande en hygglig omsättning begagnat utbud och lågkonjunktur till trots. En gång i tiden var en Harley Davidson en bra investering. Man kunde köpa en ha den några år och sedan sälja och få pengarna tillbaka eller till och med tjäna en slant. Detta är ett minne blått. Idag tappar en en ny HD ca 40 000kr i värde de två första åren sedan fortsätter raset och man hamnar på drygt halva nypriset efter ca 10 år på vägarna. Detta är så klart generella siffror det finns undantag. 

Harley Dyna Low Rider 2001 mycket Harley för förhållandevis liten peng
Att köpa en HD idag behöver inte bli så mycket dyrare än att köpa något annat märke. Man kan fynda Sporters för 30 000 och hojar ur Dyna serien för 60 00 Road Kingar och Electror från 80 000. Kom ihåg att ha is i magen och pruta ifall du handlar privat. om du köper hos handlare kan det vara svårare att få ner priset särskilt ifall du kommer med ett inbyte.
Yamaha Wildstar 1600. Kanske beg fynd nr 1 Du kan få en fullutrustad lågmilare  under 50 000kr Nypriset låg på 130 000
Fast handlar du av handlare köper du ju också trygghet. Du vet att du får en hoj som är genomgången och du får oftast någon form av garanti. Är du på jakt efter begagnad hoj så köp inte första bästa utan leta runt provkör och jämför så finns det stora möjligheter att fynda oavsett vilket märke eller hojtyp du väljer.

Idag är det torsdag och då kanske man skulle slå till med Ärtsoppa till middag, det är kanske lite värmande i höstrusket.

onsdag 9 oktober 2013

Yamaha satsar på den moderna byggtrenden

Bland de yngre hojbyggarna är det idag trendigare än någonsin att stuka till en Sportster efter tycke och smak. Valen Custom Shop i Varberg säljer stelbenshäckar till Sportster som aldrig förr.

Denna trend är inget typiskt svenskt utan den är internationell. Kanske är det så att de yngre killarna som bygger hoj inte vill vara som sina farsor och bygga långgaffelshopprar på Big Twins. Kanske är det så att man inte kan göra revolt i farsans byxor. Idag när senaste numret av MC-Folket dök upp i brevlådan fanns det ett provkörnings reportage om Yamaha XV950.

När jag såg bilderna slog det mig genast att konstruktörerna måste har sneglat på Harley Davidson Sportster när man designade nykomlingen i XV-familjen. Båda är utrustade med V-blockmotor med liknande cylindervolym och effektuttag. Båda hojarna ligger i orginalutförande strax under 40kw. Båda hojarna är utrustade med remdrift vilket ger mjuk gång och är nästan underhållsfritt.
För ett otränat öga kan det vara svårt att avgöra vilken hojarna som är en HD

Det finns många likheter och Yamahan kommer säkert att bli en storsäljare och det lär antagligen inte dröja länge innan någon är den första att sätta vinkelslipen i den. Jag misstänker att här kommer det att byggas om och stukas till för att på ett ganska enkelt sätt skapa sig en personlig hoj. Visst Yamaha har långt ifrån samma kultstatus som HD men alla bryr sig som sagt inte om vad som står på tanken. Yamahan är ca 15 000kr billigare än sportstern och man lämnar som vanligt 5 års garanti vilket bådar för ett billigt och bekymmersfritt hojägande.

Det enda jag möjligen har att invända mot Yamahan är hur effektkurvan ser ut. Den ger full effekt vid 5500 varv vilket jag tycker är lite högt. Motorkaraktären riskerar att bli mer lik Ducati än HD. Gillar man att tokgasa är det kanske inte fel. I MC-Folkets test skrev man att man inte provkört någon så lättkörd Yamaha ur customsegmentet sedan Virago 1100 på 90-talet. Detta kan kanske locka en och annan gammal viragopilot att byta upp sig till något modernare. Vad man sedan väljer och vad man gillar är som vanligt upp till betraktaren men jag tror att vi får räkna med ganska många XV950 på vägarna framöver. Skall vi också ta och gissa på att det kommer en och annan ombyggnadssats till XV950 på eftermarknaden.

Ha en trevlig onsdag. Nu har halva veckan gått igen. Time flyes! som man brukar säga.

tisdag 8 oktober 2013

Harley Davidson Sverige stramar upp organisationen

Harley Davidson Sverige stramar nu upp sin verkstads aktorisering vilket medför en försämring för alla som kör HD.

Läste idag ett pressmeddelande från Bike Line i Malmö som är en av Sveriges största levrantörer av Harley delar och tillbehör. Under några år har man också varit auktoriserad Harley Davidson verkstad. Vilket inneburit att de kunnat utföra garantireparation åtgärda "factory recalls" och sätta stämplar i serviceboken som medfört full garanti så länge din Harley omfattas av detta.

Uppsägningen av detta avtal påstås grunda sig i ett beslut hos Harley Davidson Europa som beslutat att verkstadsarbeten enbart skall utföras av de som är komplett dealer. Med andra ord endast de som säljer nya Harley Davidson, tillhandahåller orginal reservdelar och tillbehör samt säljer HD kläder och merchandise ( kring produkter som muggar, barbiedockor, fickknivar rattmuffar mm ) kommer att få bedriva auktoriserad verkstad. Detta betyder att vi snart har minst 5 auktoriserade verkstäder färre i Sverige än i dag.

För många HD-åkare kommer detta att innebära långa resor för att få hojen servad eller för att få garantiärenden åtgärdade. Frågan är vad som kommer att hända med de som är "Shop in Shop" dealers de vill säga handlare som säljer och servar fler och andra märken än enbart Harley. Bland dessa finns flera anrika MC firmor som till exempel Mickes Motor i Växjö och Carlbarks i Kumla. Med tanke på nedgången i omsättning inom Svensk mc-handel de senaste åren finns det kanske risk att Harley Davidson Europa plockar bort auktorisationen för dessa också. Jag hoppas innerligt att jag har fel. Jag kan förstå att Harley Davidson på något sätt vill se om sitt hus när tiderna är dåliga och vinstmarginalerna är pressade, om dom nu är det. En Harley kostar ju konstigt nog ungefär lika mycket idag som när dollarkursen var 12kr trots att en dollar i skrivande stund kostar ca 6,70kr. Jag tror att Harley Davidson Sverige skall tänka över sitt beslut både en och två gånger.

Polaris hårdsatsar och jobbar på att Victory och Indian ska ta marknadsandelar från Harley Davidson. Fortsätter Harley Davidson att försvåra för sina kunder finns en risk att många vid nästa köp kommer att handla Indian eller Victory istället. Även den mest inbitna HD fantast kan ändra sig om det blir för mycket strul. Tur att man har en gammal skit HD som gått 10 000mil och inte har några garantier kvar den kan jag serva var sjutton jag vill.

Länk till Bike Lines pressmeddelande

Ha en bra dag och skulle du ha en stund över så kan du ju alltid skriva ett surt mail till Harley Davidson och påtala deras dumma beslut. Trots en stunds idogt surfande har jag inte lyckats att hitta en mailadress till Harley Davidson Sverige AB men gissningsvis funkar
info@harley-davidson.se

Gasa lugnt.

måndag 7 oktober 2013

Highway pegs gör långresan bekvämare.

Åker man långt är det skönt att kunna variera sin körställning. Då blir det inte så jobbigt var sig för benen eller ändan.

Åker man custom eller touringhoj heter lösningen highway pegs. Det är "extra" fotpinnar du använder för att kunna få sträcka ut benen em stund. Sittställningen liknas av en del vid att åka gynekologstol men det är sånt man får bjuda på. Skall man åka kanske 50 mil eller mer på en dag så är det skönt att få sträcka på benen ibland stället för att få ont i benen och ändan eller till och med kramp. 

Vanligaste lösningen är att man monterar ett par fotpinnar på motorbågen om man har en sådan. Då kan man dessutom komma ganska billigt undan. Det finns higway pegs till motorbågar från några hundra lappar och uppåt. Men om man nu inte har några motorbågar? Hur gör man då? Man kan så klart montera en motorbåge det finns ju till de flesta hojar. Men man kanske inte vill ha en motorbåge, hur gör man då? Man kan så klart köra Hillbilly varianten träpinnar som man fäster med slangklämmor och buntband.
Kanske inte den snyggaste varianten men funkar kanske på en ratbike eller ifall man inte har något estetiskt sinne utan nöjer sig med funktion. I går kväll när jag satt och slösurfa lite för att jag skulle komma på vad jag skulle skriva om ramlade jag över ett för mig nytt tillbehör. Highway pegs som man monterar under fotplattorna. 

Aeromach Cruising Pegs Det lär också finnas varianter som fungerar ihop med fotpinnar. Detta verkar vara en smart lösning på ett problem för de som vill köra långt men inte vill montera motorbågar. Titta på videon så får du lite mer information och blir du sugen på att veta mer så klicka på länken nedan så får du bilder och en komplett monteringsinstruktion
På denna länken hittar du fler bilder och en monteringsanvisning. Letar man vidare kan man säkert hitta samma typ av highway pegs  av andra fabrikat. Vilka men sedan eventuellt väljer är ju som alltid en smaksak.

Ha en härlig måndag. Nu har vi en helt ny ograverad arbetsvecka framför oss undra vad den kommer att innehålla.

söndag 6 oktober 2013

Har du koll på filmhojarna

Nu är det upp till bevis. Hur är det med hojarna du sett på vita duken? Nu finns chansen att sålla agnarna från vetet.

Expressen publicerar med jämna mellanrum webbtester om allt mellan himmel och jord. Igår sprang jag på en som handlade om motorcyklar som varit med i film.

Nu finns det chans till lite söndagsknåp och testa ditt minne. Frågan är. Är du lika nördig som jag så att du får alla rätt?

Länk till Expressens webbtest

Njut av söndagen i morgon kör vi igång en ny arbetsvecka med nya utmaningar.