tisdag 8 oktober 2013

Harley Davidson Sverige stramar upp organisationen

Harley Davidson Sverige stramar nu upp sin verkstads aktorisering vilket medför en försämring för alla som kör HD.

Läste idag ett pressmeddelande från Bike Line i Malmö som är en av Sveriges största levrantörer av Harley delar och tillbehör. Under några år har man också varit auktoriserad Harley Davidson verkstad. Vilket inneburit att de kunnat utföra garantireparation åtgärda "factory recalls" och sätta stämplar i serviceboken som medfört full garanti så länge din Harley omfattas av detta.

Uppsägningen av detta avtal påstås grunda sig i ett beslut hos Harley Davidson Europa som beslutat att verkstadsarbeten enbart skall utföras av de som är komplett dealer. Med andra ord endast de som säljer nya Harley Davidson, tillhandahåller orginal reservdelar och tillbehör samt säljer HD kläder och merchandise ( kring produkter som muggar, barbiedockor, fickknivar rattmuffar mm ) kommer att få bedriva auktoriserad verkstad. Detta betyder att vi snart har minst 5 auktoriserade verkstäder färre i Sverige än i dag.

För många HD-åkare kommer detta att innebära långa resor för att få hojen servad eller för att få garantiärenden åtgärdade. Frågan är vad som kommer att hända med de som är "Shop in Shop" dealers de vill säga handlare som säljer och servar fler och andra märken än enbart Harley. Bland dessa finns flera anrika MC firmor som till exempel Mickes Motor i Växjö och Carlbarks i Kumla. Med tanke på nedgången i omsättning inom Svensk mc-handel de senaste åren finns det kanske risk att Harley Davidson Europa plockar bort auktorisationen för dessa också. Jag hoppas innerligt att jag har fel. Jag kan förstå att Harley Davidson på något sätt vill se om sitt hus när tiderna är dåliga och vinstmarginalerna är pressade, om dom nu är det. En Harley kostar ju konstigt nog ungefär lika mycket idag som när dollarkursen var 12kr trots att en dollar i skrivande stund kostar ca 6,70kr. Jag tror att Harley Davidson Sverige skall tänka över sitt beslut både en och två gånger.

Polaris hårdsatsar och jobbar på att Victory och Indian ska ta marknadsandelar från Harley Davidson. Fortsätter Harley Davidson att försvåra för sina kunder finns en risk att många vid nästa köp kommer att handla Indian eller Victory istället. Även den mest inbitna HD fantast kan ändra sig om det blir för mycket strul. Tur att man har en gammal skit HD som gått 10 000mil och inte har några garantier kvar den kan jag serva var sjutton jag vill.

Länk till Bike Lines pressmeddelande

Ha en bra dag och skulle du ha en stund över så kan du ju alltid skriva ett surt mail till Harley Davidson och påtala deras dumma beslut. Trots en stunds idogt surfande har jag inte lyckats att hitta en mailadress till Harley Davidson Sverige AB men gissningsvis funkar
info@harley-davidson.se

Gasa lugnt.

4 kommentarer:

  1. Gillar bilden "En gång ikon, alltid ikon" så sant som det är skrivet. Det är tyvärr som vanligt lätt att sitta 100tals mil bort och bestämma att det ska vara si och så här i Sverige helt utan att inse att det enda som verkligen tycks kunna slå hårt på HD i Sverige trots som du säger det fortsatt höga priset är HD själva =/

    Tycker även jag att HD (med undantag för gamla riktiga Indian) är hojarnas hoj och ser fram emot dagen ävven jag får sparat hop nog med kulor för att köra en :)

    SvaraRadera
  2. Tyvärr hjälper det föga att skriva till Harley-Davidson Sverige. Dom måste följa de riklinjer som Harley-Davidson Europa lägger.
    Harley-Davidson Sverige har under många år stridit för svenska Harleyåkare och rätten att ha "nära" till sin verkstad. Under största delen av 2000-talet har vi i Sverige haft dispans från detta nya regelverk som nu gäller.
    Att detta skulle komma förr eller senare har vi i branchen visst om iallafall sedan 2005....om jag minns rätt...

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. @ Micke Tack för den informationen då fins det ju ändå någon slags ljusning vad gäller Harley Davidson Sweden. Europasammarbete kan ibland få oönskade konsekvenser när det allt från om gurkor skall vara krokig om snus är farligt och tydligen också vem som skall vara auktoriserad att serva Harley Davidson hojar.
    //magnus

    SvaraRadera