onsdag 9 oktober 2013

Yamaha satsar på den moderna byggtrenden

Bland de yngre hojbyggarna är det idag trendigare än någonsin att stuka till en Sportster efter tycke och smak. Valen Custom Shop i Varberg säljer stelbenshäckar till Sportster som aldrig förr.

Denna trend är inget typiskt svenskt utan den är internationell. Kanske är det så att de yngre killarna som bygger hoj inte vill vara som sina farsor och bygga långgaffelshopprar på Big Twins. Kanske är det så att man inte kan göra revolt i farsans byxor. Idag när senaste numret av MC-Folket dök upp i brevlådan fanns det ett provkörnings reportage om Yamaha XV950.

När jag såg bilderna slog det mig genast att konstruktörerna måste har sneglat på Harley Davidson Sportster när man designade nykomlingen i XV-familjen. Båda är utrustade med V-blockmotor med liknande cylindervolym och effektuttag. Båda hojarna ligger i orginalutförande strax under 40kw. Båda hojarna är utrustade med remdrift vilket ger mjuk gång och är nästan underhållsfritt.
För ett otränat öga kan det vara svårt att avgöra vilken hojarna som är en HD

Det finns många likheter och Yamahan kommer säkert att bli en storsäljare och det lär antagligen inte dröja länge innan någon är den första att sätta vinkelslipen i den. Jag misstänker att här kommer det att byggas om och stukas till för att på ett ganska enkelt sätt skapa sig en personlig hoj. Visst Yamaha har långt ifrån samma kultstatus som HD men alla bryr sig som sagt inte om vad som står på tanken. Yamahan är ca 15 000kr billigare än sportstern och man lämnar som vanligt 5 års garanti vilket bådar för ett billigt och bekymmersfritt hojägande.

Det enda jag möjligen har att invända mot Yamahan är hur effektkurvan ser ut. Den ger full effekt vid 5500 varv vilket jag tycker är lite högt. Motorkaraktären riskerar att bli mer lik Ducati än HD. Gillar man att tokgasa är det kanske inte fel. I MC-Folkets test skrev man att man inte provkört någon så lättkörd Yamaha ur customsegmentet sedan Virago 1100 på 90-talet. Detta kan kanske locka en och annan gammal viragopilot att byta upp sig till något modernare. Vad man sedan väljer och vad man gillar är som vanligt upp till betraktaren men jag tror att vi får räkna med ganska många XV950 på vägarna framöver. Skall vi också ta och gissa på att det kommer en och annan ombyggnadssats till XV950 på eftermarknaden.

Ha en trevlig onsdag. Nu har halva veckan gått igen. Time flyes! som man brukar säga.

2 kommentarer:

  1. hög tid att dom finner en värdig efterträdare till storsäljaren Roadstar/Wildstar,
    ser ut som att dom lyckats.......

    SvaraRadera
  2. Håller med men är tveksam ifall wildstar / roadstar åkarna kan tänka sig att gå ner 650 cc i cylindervolym. Men vem vet ifall XV950 blir en hit kanske Yamaha trollar fram en storebror. Jag vet många fd wildstar ägare inklusive mig själv som bytt märke då Yamahas 1900 inte har samma traditionella look som wilden. Vi hoppas på en storebror så kanske Yamaha tar sig upp till nummer 1 igen på försäljningslistan för custom hojar

    //magnus

    SvaraRadera