lördag 12 oktober 2013

Fel miljötänk eller missriktad välvilja

Igår skrev Eva Franchell på Aftonbladets ledarsida att höjd bensinskatt är den enda vägen att gå för att rädda vår miljö. Lite förment skrev hon att "det kommer att svida lite" Men Sverige måste ställa om nu.

Så långt är jag med även jag ser att något måste göras men jag tror inte att höjd bensinskatt är rätt styrmedel för att komma till rätta med miljöproblem eller orsaken till den globala uppvärmningen. Helt ogrundat får motorcyklistkollektivet ofta ta mycket skit. Många tycker att vi är ute och kör i onödan och att motorcykel är ett onödigt fordon som bara bullrar och skitar ner.

Ni som följer min blogg vet att jag gillar statistik och att leka med siffror. Jag skall med hjälp av detta försöka visa att Sveriges motorcyklister inte är de miljöbovar som många vill låta påskina. Vi gör jämförelsen personbilar mot motorcyklar och kan då komma fram till följande. 2012 fanns det ungefär 4 300 000 registrerade personbilar i Sverige dessa personbilar kan uppskattas ha en körsträcka på 1000 mil var vilket blir 4.3 miljarder mil. Vi har ca 400 000 registrerade motorcyklar med en körsträcka på ca 300 mil / år vilket blir en total körsträcka på 120 miljoner mil per år. Det innebär att motorcyklismen står för 2,7% av alla de mil som körs på Svenska vägar.

Visst jag vet det där med många bäckar små men det hojåkarna kan göra är bara marginellt. Men vad skall man göra är det bara att ge upp och låtsas som inget och köra på i gamla hjulspår och hoppas att det ordnar sig? Naturligt vis inte. Det finns mycket man kan göra och det finns lösningar som inte drabbar vanligt folk. Det är ju knappast privatpersoner som står för de flesta inköpen av nya bilar. De flesta av oss är hänvisade till vad som erbjuds på begagnatmarknaden. Svenson handlar till stora delar begagnade före detta tjänstebilar. Skall vi kunna få en bilpark som är mer miljöanpassad krävs det ändringar när det gäller företagsbilar och fömånsbilar. Ta bort tjänstebilsförmånerna för alla bilar som inte är miljöbilar och slopa företagens avdragsrätt för moms på fossila bränslen så skulle man antagligen få en rejäl ökning av miljöbilar i den svenska bilparken.

Samtidigt skulle vi minska antalet långtradare till förmån för godstågen. Inför miljöavgift för utlänska långtradare som anväder Sverige som transit land.  Att tro att man skall komma till rätta med miljöproblemen genom att straffa landets privatbilster och motorcyklister med höjda bensinpriser är bara naivt. Skall vi kunna göra något måste vi åstadkomma en förändring bland de som köper eller leasar nya bila ( läs Svenska företag ) Det är det enda trafikpolitiska instrument som på sikt skulle ge en reell förändring. Vi löser inget med att göra möjligheten att köra bil och motorcykel till en klassfråga. Nästa gång du hör någon miljönisse gnälla över motorcyklismen som en onödig företeelse så upplys då den personen om att den gemensamma körsträckan för landet s motorcyklar endast utgör 2,7% av den sträcka landets personbilar kör. Skulle vi på sikt byta ut 25% av landet personbilar mot miljöbilar som drevs av andra energikällor än fossila bränslen skulle det ge 10 gånger så stor effekt på miljön jämfört med om man skulle förbjuda motorcyklismen. Jag hoppas att våra folkvalda skall börja tänka efter och hitta lösningar som verkligen har effekt på miljön och inte bara straffar oss som kör privatbil och har motorcykel som hobby. Något måste göras men man måste se till att omställningen blir smart och rättvis. 2014 är det valår och nu är det hög tid att börja diskutera miljöfrågor på allvar istället för att ge "skogsmullar" och bakåtsträvare tolkingsföreträde. Lite kreativt nytänkande är välkommet.

Ha en underbar lördag än är inte säsongen över. Håller sig regnet borta kan det kanske bli ytterligare några mil på mätaren innan det är dags att stalla in hojen för säsongen. Din miljöpåvärkan är som sagt ytterst marginell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar