söndag 2 februari 2014

Det där med motstyrning

En del gör det medvetet, någon utan att tänka på det. Någon gör det utan att ens veta om det och en och annan kanske till och med tvivlar på att det ens fungerar.

Jag pratar givet vis om motstyrning. Som ickemotorcyklist är det lätt att tror att bästa sättet att ta sig igenom kurvan är att vrida på styret i kurvans riktning. Visst låter det som det rätta sättet men det stämmer inte riktigt med verkligheten. Jag tänker inte kasta mig allt för djup in bland fysikaliska lagar men jag skall drista mig till att försöka få till en förklaring så man förstår hur det hänger ihop. Min hustrus mc-lärare liknade konsten att åka fort mellan koner vid att åka slalom på skidor. Du måste styra med höfterna sa Håkan. Jag tyckte att den liknelsen var bra och tog den till mig.

När man skall genom en kurva förskjuter man tyngdpunkten och lägger ner hojen. Du lägger ner hojen för att motverka centrifugalkraften. Samtidigt hjälper denna kraft till att hålla dig uppe på hjulen. Ju fortare det går dess då mer måste du lägga ner hojen för att motverka denna kraft. Vid kraftigt nedlägg vinner du inget på att vrida styret i kurvans riktning snarare tvärt om. Vrider du på styret i kurvans riktning förlänger du hjulbasen och då måste du lägga ner hojen ännu mer för att ta dig genom kurvan. Att svänga med hjälp av att lägga ner hojen kan liknas vid att svänga med en snowboard eller en carvingskida.
Tittar du noga kan du se att föraren motstyr. Trycket mot styret ligger på förarens vänsterhand.

Fram och bakhjulets kontaktpunkter utgör början och slutet på det vi skulle kunna kalla hojens "svängradie" Skulle du hålla nedlägget konstant skulle du köra en av "svängradien" bestämd cirkel. Denna cirkels radie kan du ändra med hur hårt du lägger ner hojen. Det finns en ytterligare faktor att ändra denna radie och det är med hjälp av motstyrning. När du lägger ner hojen och motstyr minskar du hjulbasen ytterligare vilket gör att din "svängradie" minskar och du svänger mer och kommer snabbare genom kurvan.
En gammal jordbaneracer på väg ut ur kurvan. Här syns det tydligt att föraren motstyr. Tekniken är inte ny.

Detta är en metod som kan praktiseras på alla motorcyklar. Det funkar lika bra på stora touringlokomotiv som på supersport hojar. Känner du dig osäker på hur det skall gå till och ifall du inte vågar prova och öva själv kan jag rekommendera någon av SMC:s kurser. Här finns det rutinerade och välutbildade instruktörer som är duktiga på förklara och lära ut.

All information kring SMC:s kursutbud hittar du på denna länken SMC School På denna länk hittar du också filmklippet "Köra inte åka" Du kan också ladda ner den förnämliga E-boken "Full kontroll" som är en av de bästa skrifterna jag läst om konsten att hantera en motorcykel. Läs den!

3 kommentarer:

  1. Det som motstyrning praktiken gör är att ändra motorcykelns lutning.
    Om du kör långsamt på en parkering och börja falla med motorcykeln åt vänster, åt vilket håll styr du med styret då?
    Fortsätter du styra åt det hållet och fortfarande ha fart kommer motorcykeln börja falla åt andra hållet istället och det är precis detta vi använder för att få motorcykeln att börja luta in i kurvorna när vi kör med den i fart -en så kallad "motstyrning".
    Om man aktivt vill motstyra trycker man medvetet till på t.ex. höger styrhalva för få motorcykeln och att börja luta och svänga åt höger.

    Påverkan av hjulbasens förändring pga detta är i princip försumbar i sig på vanliga motorcyklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. (i praktiken svänger inte motorcykeln åt höger pga motstyrningen i sig, men man upplever det oftast så)

      Radera
    2. Hej Hoke och tack för dina synpunkter och att du hjälpte till att förtydliga det jag skrev. Alltid kul när någon har bra saker att tillägga.
      //magnus

      Radera