BMW hojen blev försedd med en boxermotor och modellen fick namnet R12. Den fick snabbt rykte om sig att vara en stabil och pålitlig maskin med goda terrängegenskaper. Tyskarna var bra på kvalitetskontroll redan på den tiden. Ryktet spred sig och US-Army gav både Harley Davidson och Indian i uppdrag att ta fram en liknande prototyper. Harley Davidson kom fram med en modell som kallades XA.
Harley Davidson XA 1942 |
Harley vann den amerikanska matchen och utvecklade sin XA till modellen WLA. Den blev aldrig den succé Harley hade hoppats på eftersom den lanserades samtidigt som Willys jeepen. Det var den som blev USA:s terrängfordon nr1 under andra världskriget.
Även Josef Stalin och hans Sovjetiska kamrater hade kollat på BMW:n och blivit förtjusta. De lär ha kommit över ett par maskiner via en bulvan i Sverige. BMWn skruvades isär och kopierades och förenklades där det var möjligt. Tillverkningen startade i två olika fabriker. Den ena var Dnepr. Deras tillverkning började 1946
Dnepr M72 1957 |
Ural Årsmodell 1959 |
Ordförande Mao:s Moped |
BMW R12 borde rimligt vis vara världens mest kopierade motorcykel. På sätt och vis så lever kopian kvar än idag eftersom Ural fortfarande levererar boxermaskiner som till stora delar ser likadana ut. Nu tog historielektionen slut.
Ha en bra dag.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar