Men bromsar det är ju livsviktigt skall man verkligen pyssla med det själv? Är det inte farligt? Inte om man är noggrann och gör det på rätt sätt. Vilket är då rätt sätt kanske du undrar? Det dumma svaret är att det finns flera olika. Vad det handlar om är att byta ut den gamla bromsvätskan mot ny och samtidigt se till att det inte hamnar några luftbubblor i bromsslangarna.
Bromsvätskebehållaren |
Bromsolja säger en del. Helt fel säger jag. Bromsvätska heter det, det är ingen olja. Det finns lite olika varianter av detta så kallade hydralmedium, alla klassificerade enligt ett system som kallas DOT. En Amerikansk klassificering som betyder "Department of transportation". Bromsvätskan kan vara glykolbaserad och silikonbaserade. DOT 1 till 4 är baserade på glykol och DOT 5 och högre på silikon. Vilken sort du skall använda på din hoj framgår av instruktionsboken. När skall man byta undrar du kanske? En tumregel brukar vara var annat år. Titta i inspektionsfönstret på bromsvätskebehållaren till handbromsen. Ser vätskan grumlig ut är det dags att byta. Då ser det förmodligen lika dant ut i behållaren till bakbromsen.
Sug upp vätska ur behållaren med trasa svamp eller en spruta |
Hur gör man? Här kommer en beskrivning på ett sätt. Se till att hojen står rakt. Sedan lossar du bromsvätskebehållarens lock. Ta en svamp eller trasa och sug upp så mycket vätska som går ur behållaren. När behållaren är tom fyller du på ny men låter locket vara av. Nu letar du upp luftningsnippeln på bromsoket. Trä på en genomskinlig PVC slang på luftnippeln och ta fram en burk som du leder ner slangen i. Bromsvätska vill man inte söla med. Det är förutom ett bra hydralmedium också en mycket bra färgborttagare. Skulle det stänka på lacken torka bort med det samma! Nu skall du be din kompis om hjälp Ge honom eller henne en liten blocknyckel som passar på luftnippeln.
En gammal dunk blir en bra uppsamlingsbehållare. Borra hål i korken och dra igenom slangen |
Nu trycker du försiktigt på bromshandtaget. Då öppnar kompisen luftnippeln. När bromshandtaget sjunkit till botten skruvar kompisen åt luftnippeln igen.Ta ett nytt tag med bromshandtaget och gör om samma sak igen. Detta upprepar ni tills det bara kommer ny bromsvätska ur nippeln. Var noga med att hålla koll på behållaren så att den inte blir tom, då kan du få in luft i systemet. När du är klar fyller du upp med bromsvätska till max markeringen och sedan skruvar du på locket.Gör sedan om samma procedur med fotbromsen Nu är du klar så du kan gå in och bjuda din kompis på en kopp kaffe som tack för hjälpen.
Bromsvätska
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar