måndag 15 april 2013

Att välja MC kläder

Som jag skrev i flera av inläggen förra veckan så är säkerhetsmedvetenheten hög bland landets hojåkare. Vi är duktiga på att använda heltäckande skyddsutrustning, handskar, hjälm och ryggskydd. Vad man använder för mc kläder är så klart en smaksak.
Skinnbyxor

Själv har jag alltid trott att skinnkläder är de bästa även om jag kan tycka att Gortex är bra vid långturer eftersom man inte behöver stanna och ta på sig regnkläder ifall det skulle komma en skur. Kevlarförstärkta MC-jeans har jag varit skeptisk till.
Gortexbyxor

Jag har styvnackat hävdat att skinnkläder är bäst men har efter hand fått medge att så kanske inte är fallet.Filmklippet jag bifogar idag visar en kille som jämför tåligheten hos Gortex, skinn och kevlarjeans. Efter att ha sett filmen måste jag säga att jag blev rent ut sagt förvånad. Innan hade jag nästan vågat huvudet på att ett par skinnbrallor är bättre än både Gortex-byxor och kevlar-jeans.
Kevlarjeans

Av filmen framgår att skinn är ungefär dubbelt så starkt som  bävernylon med Gortex membran kevlarjeansen visar sig vara mångdubbelt starkare. Ta en titt på filmen så kanske du också blir övertygad. Denna säsongen blir det antagligen att investera i ett par kevlar-jeans. De skulle antagligen inte sitta i vägen ifall olyckan var framme. Man vill ju också vara ett gott föredöme.

Länk för dig som tittade in via iphone eller ipad. Test kevlarjeans
Det står dig givet vis fritt att välja vilka kläder du vill, kom ihåg  att vilken typ av MC-kläder som helst är bättre än inga alls.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar