Stolt kille som åker Engelskt |
Men hur ser man skillnad? Förutom att den duktiga föraren åker ifrån alla andra på nästan vad som helst. ( Jag har sett Peter Linden köra ifrån hela Svenska 500cc Roadracingeliten på en gammal Yamaha 350 ) Den tydligaste tecknet på en orutinerad förare är när han eller hon skall starta. Titta på fötterna. Den rutinerade hojåkaren flyttar upp fötterna på fotpinnarna eller fotplattorna så fort han eller hon släpper kopplingen och hojen börjar att röra på sig. Den orutinerade vågar inte lita på att hojen håller sig upprätt i lågfart. Dom "paddlar" med fötterna för att vara på den säkra sidan "ifall hojen plötsligt skulle få för sig att ramla". Ni som gör detta av osäkerhet eller av gammal ovana. Sluta genast det är farligt! Skulle du ha foten i backen framför fotpinnen eller plattan och du skulle tappa greppet på kopplingen så kan du ju själv räkna ut vad som skulle kunna hända. Ett dumt sätt att bryta fotleden på. Det gäller alltså att se till att snabbt få upp foten på plattan eller pinnen. Benet är som svagast då det hänger i luften utan belastning, det behövs ingen jättehård smäll för att ordna sig ett benbrott. När det nu är dags för premiärturen så kom ihåg att så fort hojen rullar skall fötterna upp på fotpinnarna. Att hålla balansen i lågfart sitter i blicken och inte i fötterna. Är man rädd om hojen är det bättre att montera en motorbåge eller crashpuckar istället för att försöka rädda hojen med fötterna. Kom ihåg övning ger färdighet. Ta det försiktigt att försöka spela tuff kan bli kostsamt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar