tisdag 28 maj 2013

Att åka motorcykel eller vara motorcyklist.

Det är en fråga man borde ställa sig lite då och då. Det ena utesluter inte det andra under förutsättning att du är motorcyklist i grunden. Det finns folk som ger sig ut på två hjul som inte är och aldrig kommer att bli motorcyklister. I begreppet att vara motorcyklist ligger inte bara körteknik och kunnande.
Att kunna hantera sin motorcykel är en sak att vara motorcyklist är något annat
Detta begrepp vilar på en gedigen värdegrund. Att vara motorcyklist innebär framför allt att vara en god och ansvarsfull trafikant kombinerat med en tydlig riskmedvetenhet och ett högt säkerhetstänk. Detta är saker som framför allt SMC arbetat med under många år och som har visat sig ge ett gott resultat vad gäller olycksstatistiken. Motorcykelkollektivet har i Sverige idag mycket bra siffror när det gäller omkomna i trafiken. Här kan vi tydligt se förbättringar från år till år. Detta trots att antalet registrerade motorcyklar fördubblats de senaste 20 åren. De stora flertalet av personer som är inblandade i olycksstatistiken är inte motorcyklister. Statistiken visar att en ganska stor del av de som omkommer i MC olyckor saknar MC-kort eller är påverkade av alkohol eller andra droger. En motorcyklist kör inte utan körkort och han kör inte berusad eller påtänd. I helgen skedde några svåra MC olyckor i landet varav minst en med dödlig utgång. Detta var en singelolycka. Visar utredningen att det inte var något tekniskt fel som var orsaken är olyckan tyvärr ett resultat av extrembeteende. Denna motorcykelåkare har i så fall missbedömt sin egen förmåga. Jag är inte ute efter att skuldbelägga de stackare som omkommer eller skadas i singelolyckor. Jag menar bara att många av dessa olyckor hade kunnat undvikas ifall man hade tänkt efter före.
Var inte en ögontjänare i trafiken det tjänar varken du eller någon annan på
Visst är det kul med fartupplevelse och när man får den där lilla adrenalinkicken, men man måste inse sina begränsningar. Kör man över sin förmåga så har man brister både vad gäller riskmedvetenhet och säkerhetstänk. Slutligen är det ju så att det är man själv som har störst möjlighet att påverka sin egen situation. Kör inte snabbare än vad din skyddsängel kan flyga som mina amerikanska hojvänner brukar säga. Fortsätt vara ansvarstagande riskmedvetna motorcyklister så kommer vi att få många härliga mil tillsammans ute på vägarna. Jag kan förstå det där med fartens tjusning och adrenalinet, men det gäller att välja rätt tillfälle när det är dags att vrida på gasrullen. Extrembeteende och risktagande hör inte hemma i trafiken.

Kör med insidan och kör snyggt. Ha en fantastisk tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar