Min hoj har så dåliga bromsar. Det är en utsaga man hör allt som oftast. Kanske stämmer det
men jag anser att de flesta moderna motorcyklar har ganska bra bromsar. Därmed inte
sagt att det inte kan bli bättre. Det mest radikala man kan göra är givet vis
att byta till ett bättre bromsok med fler kolvar som kniper hårdare om bromsskivan.
Det tycker jag är lite överkurs.
Det finns andra både enklare och billigare
sätt att förbättra bromsegenskaperna. Så gott som alla moderna motorcyklar har
hydraliska bromsar. Det innebär att när du klämmer på bromshandtaget eller
trampar på fotbromen skapar bormscylindern ett övertryck i bromsbehållaren så
att bromsvätskan komprimeras och skapar tryck på bromskolvarna i oket.. Akilleshälen i
bromssystemet är ofta bromsslangarna. Eftersom både bakfjädring och framgaffel
rör på sig är slangar oundvikligt. Det går inte att ha rör hela vägen vilket
hade varit det bästa.
Bromsvätskebehållare, bromsslang, bromscylinger och bromsok |
Problemet med bromsslangar eller hydralslangar om man
skall vara petnoga är att när trycket
ökar i dem så expanderar slangväggen vilket gör att trycket ut i bromsoket
minskar något. Detta brukar beskrivas som att bromsarna känns svampiga.
Bromsslangar åldras och då mattas armeringen i slangen och svampigheten ökar.
Då är det dags att byta.
Stålomspunna bromsslangar finns i många olika färger |
Passa då på att byta till stålomspunna slangar ”braced
cables” på engelska. Då hjälper det spunna stålhöljet till att motverka att
slangen expanderar. Då får vi bättre tryck framåt med bättre bromsverkan som
följd. Prismässigt är det vanligt vis
inte så stor skillnad på stålomspunna bromsslangar i alla fall inte om man jämför
med en omgång orginalslangar. De extra kronorna är en bra investering. Du
kommer att förbättra din bromsverkan samtidigt som du ökar din egen säkerhet.
Nya slangar,nya belägg och ny bromsvätska ( det heter inte bromsolja ) kommer
att göra underverk på din hoj.
Kläm inte till för hårt när bromsarna är nyfixade. En ofrivillig stoppie är en otäck upplevelse |
Glöm inte bort att använda koppar eller
aluminiumpasta på baksidan av din klossar ( beroende på materialet i oket
koppar och aluminium tycker inte om varandra ) då när du monterar dem så minskar du risken för
skrikande och gnisslande bromsa. Detta meddelar han som har en Road King som
skriker som en stucken gris när man nyper till i handbromsen. Man kanske borde
leva som man lär, eller?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar