En gammal V-twin hoppar nästan omkring på parkeringsplatsen när den går på tomgång medan Guldvingens boxer går nästan vibrationsfritt. Väljer man att åka en gammal enstånka eller en hoj med V-twin motor så gör man knappast det valet för att få åka vibrationsfritt. Det finns ändå gränser för vad man som hojåkare kan acceptera.
Har man svårt att se i backspeglarna och tycker man att vibrationerna känns för mycket i styret finns det ganska enkla åtgärder man kan göra för att det skall bli bättre. Mjuka handtag av skumgummi kan ta bort fortplantningen av en hel del vibbar till händerna. Nästa steg blir att montera vikter i styrändarna. Sådana finns att köpa i de flesta tillbehörsbutiker. Är inte detta tillräckligt kan man fylla styret med blyhagel. Slå i en kork i ena ända och peta in den så långt att du kan montera vikterna i styrändan om du använder sådan. Fyll sedan styret med blyhagel från sidan utan kork.
Det får plats ca 5 dl hagel i ett "normalstyre".slå sedan i en kork i den sidan också och återmontera styret och dess reglage. Hojen vibrerar fortfarande lika myket som innan men det kommer inte att märkas lika mycket i styret. Blyhagel brukar man kunna köpa i jaktbutiker och i dykbutiker. Ett störande moment som är lätt fixat. När man är klar kan man rulla ut på vägarna igen och känna precis sådär som Beach Boys sjunger Good Good Good Good Vibrations.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar