lördag 26 januari 2013

När våren kommer har det säkert hänt igen.

Hur kommer det sig att varje vår när det är dags för första hojturen och man skall ta på sig skinbrallorna så har dom j...a byxorna krympt. Jag vet att de flesta av mina hojpolare har upplevt exakt samma sak. På höstkanten satt dom löst och ledigt men i april året därpå känner man  sig som en stoppad korv.

Jag fattar inte riktigt hur detta går till men jag har mina aningar. Jag tror att jag börjar ana en konspiration i fenomenet. Tillbehörsfirmorna och dom som tillverkar MC-kläder är affärsmän inget tvivel om saken. Som affärsmän vill dom givet vis sälja nya byxor till varje hojåkare var enda säsong. Nu börjar du också förstå hur det hänger ihop.

Tillverkarna leverera skinnbyxor av undermålig kvalitet. Specialbehandlade för att krympa under den kalla årstiden. Antagligen besprutas skinnen med någon slags "mjukgörare" så dom kan töjas två storlekar. När mjukgöraren sedan sakta avdunstar återtar byxorna sin orginalstorlek det vill säga dom blir två nummer försmå.

 När man sedan kommer till MC-butiken och skall prova nya byxor har dom skojat till det ytterligare genom att byta alla storleksetiketterna. Det som förra året hette storlek M heter i år XL och det som förra säsongen kallades L heter nu XXL.

Min fru tror inte alls på denna teorin hon påstår att jag blivit tjockare. Jag svarar henne som Obelix skulle ha sagt.  Jag är inte tjock möjligen klädsamt fyllig. Till våren blir det nya brallor med ännu fler X än tidigare, om jag inte kan komma över en skvätt av den där "mjukgöraren"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar