söndag 27 januari 2013

I väntan på våren

Såhär mitt i vinterna kan det kännas tröstlöst att va hojåkare, i alla fall om man inte äger en snöskoter eller en endurohoj med dubbdäck. Man vill inte sitta i soffan och häcka. Längtan kan kännas svår även om man vet att våren är på gång.

Vad gör man för att bryta tristessen och få tillbaka lite av känslan. Jag testade att spela MotoGP på X-box 360. Det passar kanske en del men det var inte min grej. Jag klarade inte ens av att köra första övningsvarvet utan att köra av banan minst 200 gånger, då gav jag upp.

Den enda vettiga fysiska ersättning till hojåkning jag funnit är utförsåkning. Det finns fler likheter än vad man tror. Vinddraget, hjälm på huvudet, ryggplatta och handskar på händerna. Dessutom handlar utförsåkning precis som hojåkning om 80% blick och 20% teknik. På moderna skidor styr man med höfterna på nästan på samma sätt som man kör en motorcykel. För egen del är det snart dags för en vecka i dom Svenska Fjällen. Det känns som ett välkommet avbräck i den trista vardagen.

Fram till dess skall jag passa på att gå igenom mina foton från turerna förra sommaren Efter fjällsemestern är det dags att börja planera vårens hojturer. Det finns fortfarande många platser att besöka och det finns vägar jag ännu inte har åkt.

Får jag tid över kanske jag går ut i garaget och bygger mig en skibike liknande den på bilden av något gammalt skräp jag har liggande. Jag är dock tveksam till ifall liftvakterna och skidpatrullen skulle uppskatta bygget lika mycket som jag

Med hopp om en snar vår

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar