onsdag 30 januari 2013

Upp med näven.

När man är ute och åker på vägarna och man möter en annan hoj hör det till rutinen att hälsa när man möts. Nästan all gör det. Det spelar sällan någon roll om den man möter är en raceputte i färglatt skinställ. en återfallsknutte i gortex, HardCore biker eller MC-polis. Oftast besvaras hälsningen med att han eller hon vinkar tillbaka.


Så har det alltid varit det är tradition säger man. Så är det säkert men oavsett hur det kommer sig eller varför, så är det en trevlig del av MC-kulturen. På något sätt är denna lilla vinkning en av grundstenarna. Att vinka till den man möter är ett sätt att befästa det gemensamma intresset.

I och med att vi vinkar på varandra ute på vägarna då är det också lättare att samtala när man stannar på bensinmacken eller på vägkrogen. Det är alltid lika spännande att få byta några ord med en annan hojåkare. Samtalet blir kanske oftast av det lite mer triviala slaget. Vart är du på väg, var kommer du ifrån, snygg motorcykel, fint väder etc. Små samtal som ändå är viktiga för att man ska bli en del av gemenskapen.

Så min vän, fortsätt vinka till dom du möter. Det är en viktig del av vår MC-kultur. Skulle den du möter inte vinka tillbaka. Då var han antagligen upptagen med något som gjorde att han inte kunde släppa styret. Så håll traditionen vid liv, fortsätt vinka till dina medmotorcyklister.


1 kommentar:

  1. Och för längesedan, när jag blev aktiv spätta under några år, kunde jag inte nog förundra mig de första åkturerna med dåvarande man, att han kände så många andra mc-åkare ety alla hälsade på honom när vi möttes på vägarna. Kände mig ju aningens lost när jag fick förklaringen, men hälsade själv glatt på alla "kompisar" i fortsättningen. Och ja visst är det trevligt:-) Dock åker jag inte längre men ler lite av minnet när jag ser andra som gör det :-)

    SvaraRadera