tisdag 29 januari 2013

Keep the rubber side down

Det har skrivits spaltkilometer om däck och alla verkar ha sin egen åsikt i detta ämne. Någon säger att "jag skulle aldrig åka på något annat än Metzler" medan nästa säger att på min Harley kommer inte något annat än Dunlop. Vem man än frågar så verkar det finnas nästan lika många åsikter som det finns däckfabrikat.

Hur skall man göra när man skall välja nya sulor till hojen. Några tumregler finns det. Breda däck ser tufft ut men ger knappast din hoj bättre egenskaper när vägen svänger. Breda däck passar tyvärr bäst när man kör rakt fram. Smala däck har ganska låg coolhetsfaktor men förbättrar hojens kurvegenskaper.

Slutsats nr1 använd inte bredare däck än nödvändigt ifall du vill ha en kurvstabil hoj. På min Road King gick jag ner i däckbredd från 140 till 130 däck. Skillnaden blev enorm. Från att ha varit lite som att brottas med en elefant blev min hoj en balettdansös.


Sedan vill man ju ha ett däck som varar länge. Många mil per krona brukar kompisarna gilla. Tyvärr är det ju så att hårda däck vara länge men har dåligt väggrepp, till skillnad från mjuka däck. Mjuka däck är överlägsna när det gäller väggrepp men har å andra sidan usel livslängd.

Slutsats nr2 Välj inte för hårda däck även om livslängden blir bättre. Att köpa ett däck med lång livslängd är också att köpa ökad riska att tappa greppet med kullkörning som följd.

Se till att få färska däck. Gammalt gummi blir hårt. Gamla däck har med andra ord sämre väggrepp än färska.

Man skall alltså ha ett färsk däck som inte är bredare än nödvändigt och med en gummiblandning som är lagom mjuk för att behålla väggreppet men samtidigt hålla många mil. Se till att ha rätt tryck i däcken. Rätt lufttryck bidrar till ökad livslängd och bättre köregenskaper.
 

Till sist kom ihåg att nya däck kan vara snorhala dom första milen. Det är allt för många som lärt sig det den hårda vägen.

1 kommentar:

  1. Det är så sant som du skriver!
    Själv kör jag med Bridgestone på min Dragstar. Mycket nöjd med det märket.

    SvaraRadera