fredag 6 september 2013

Crooker är inte bara jeans

Det finns en drös gamla kända Amerikansk hojmärken. Harley Davidson och Indian har väl knappast gått någon hojåkare förbi. Henderson och Exelsior kanske någon har hört talas om Cleveland inte så många. Crooker är inte heller speciellt många som hört talas om

Crooker är kanske bara en parantes i Amerikansk mc-historia Företaget fanns bara under en 10 års period Tillverkningen började på Venice Boulevard i Los Angeles i Californien 1932 och de sisata hojarna tillverkades 1942. Under dessa tio år han ändå Crooker skapa hojar som var långt före sin tid. Detta var muskelmaskiner med ett effektuttag som ingen annan dåtida tillverkare kom i närheten av. Firman grundades av Albert Crooker. Han hade börjat sin bana hos Carl Oscar Hedström på Indian fabriken i Springfield Massahuchetts. Tillsammans med Paul Bigsby fick han ta över Agenturen för Indian i californien. På lediga stunder tänkte ritade och konstruerade Albert och Paul. 1932 kunde dom lansera en egenkonstruerad flat track racer. Flat track körs på en jordbaneoval precis som speedway fast banan är större och man har både bromsar och växellådor precis som på en gatcykel. Under att 30 flat track racers byggdes funderade Al och Paul om de kanske kulle bygga en stor V-twin.


Så introducerades en 1000cc V-twin med 60hk vilket kan jämföras med dåtida Harley och Indian som hade ett effektuttag på 38hk Motorerna var för sin tid mycket moderna cylindrarna hade hemisfäriska  förbränningsrum precis som en modern högprestanda motor från Mopar som man hittar moderna Chrysler och Dodge bilar. Hos Crooker kunde man specialbeställa fabrikstrimmade motorer så maskinerna fick både större cylindervolym och större kraftuttag. Den största maskinen man tillverkade var på 91 kubiktum eller 1491cc om man så vill.

Det var den största luftkylda V-twin som fabrikstillverkats ända fram till 1998 då Yamaha introducerade sin Wildstar på 98 kubiktum eller 1602cc. Under kriget fick inte Croocker något kontrakt på att utrusta US Army med motorcyklar. Detta kontrakt gick istället till Harley och Indian. Istället började Al Crooker att tillverka flygplansdelar på Douglas Aircraft. Detta visade sig ge så bra avkastning att man 1942 lade ner tillverkningen av motorcyklar. Paul Bigsby började att designa elgitarrer gitarrdelar.

Han är konstruktör och uppfinnare av det så kallade Bigsby svajstallet som idag sitter på alla rockabilly gitarrer men även på en massa Les Paul och Telecasters. Croocker motorcycles blev en kort men intensiv period i mc-historien men som ändå lyckades att sätta ett rejält avtryck i historien. För mig som som också är gitarrnörd var det kanske tur att Paul Bigsby bytte bransch.

Ha en underbar fredag. I helgen har dom lovat fint väder. Kanske är det dags att köra ett "Höstrally" Jag vet att det är flera å gång. Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar