Det är en fråga man kanske ställer sig när man bytt drivpaket eller justerat beltremmen. Idag skall jag försöka ge några enkla tips om detta.
Först och främst använd ögonen. Ser det snett ut är det i allmänhet snett och också för så uselt ögonmått har du väl inte. Börja med att titta på infästningen av bakaxeln på justerskruvarna för kedjespänningen, eller på svingen eller på bakaxelns brickor kan det finnas justeringmärken av något slag.Har du fått dit bakhjulet rätt skall det se lika dant u på både höger och vänster sida. litar man inte på sina ögon och sin intuition finns det verktyg att ta till. Ett sådant verktyg köper du hos din lokala mc-handlare eller på Biltma.
|
82663 är artikelnumret på Biltema och den kostar en hundring. |
Med den stor skruven klämmer du fast mätverktyget på det bakre drevet så att stålpinnen löper längs med kedjan. Nu är det dags att justera kedjan så att den löper parallellt med stålpinnen. En spårande och väljusterad kedjar ökar dess livslängd betydligt. Hur hårt du skall spänna bakaxelns mutter hittar du i verkstadshandboken eller i instruktionsboken. tänk också på att inte sträcka kedjan för hårt. Den skall bara vara precis sträckt inte mer annars kortar du dess livslängd. Har du beltrem istället för kedja så funkar inte verktyget ovan eftersom belthjulet ocg remmen är för grovt. Då kan du istället lägga en planka på garage golvet. Sitt på hojen och håll den rakt. låt en kompis lägga plankan parallellt med hjulen så ser man ifall hojen spårar. Åker man hoj med kardan har man inte detta problem eftersom bakhjulet då inte behöver någon justermån.
Ha en bra onsdag och gasa lugnt
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar