lördag 16 augusti 2014

En enkel lösning på ett störigt problem

För ett par dagar sedan då jag tog mig en liten kvällstur stannade jag till på parkeringen vid Djuphavsbadet i Västra hamnen i Malmö. Jag hade stannat till för att njuta en stund av solnedgången. Att se hur en rund röd sol sakta sjunker ner bakom Köpenhamn är en ganska vacker siluett.

Medan jag stod där och lutande mig mot hojen och förundrades över den vackra solnedgången hörde jag plötsligt det haltande lågvarviga ljudet från en Harley Sportster. In på parkeringen rullade en man i min egen ålder på en röd 1200 Sporre.

Antagligen var han ute i samma ärende som jag. Han fällde ut stödet slog av motorn och tog av sig hjälmen och hejade. Det blev först lite vanligt dösnack om väder och vind och den gångna MC-säsongen. Manen synade min Road King.
- Jag har funderat på att köpa en större sa han men det blir nog en Softail. Road Kingen är nog lite för stor för mig tillade han. Vi diskuterade lite olika Harleymodellers för respektive nackdelar. Plötsligt ställde han frågan. Varför har du en klädnypa på gasvajern sa han och såg undrande ut?

Först tyckte jag frågan verkade konstig eftersom det är en fullständig självklarhet för mig.
- Jag har den till choken replikerade jag blixtsnabbt likt en cobra som kastar sig över sitt byte.

Jag fortsatte, på gamla Harleys blir  hållaren till chokvajern till slut sliten. Det är en kona som spänns med en mutter som klämmer på choken för att den skall hålla sig i utdraget läge när man startar. När konan blir sliten åker choken in så fort du trycker på startknappen och till slut finns ingen justermån kvar och då går det inte att spänna den mer. Det är då det är dags att ta till klädnypan.

- Det va som fan sa Sportster-mannen och imiterade en fågelholk. Jag har just undrat hur man skulle lösa detta, det är skitjobbigt att köra omkring och hålla i choken. Det är dags att åka hem och rota fram en klädnypa. Tack för tipset.
- Ingen orsak, jag delar gärna med mig. Ha en fortsatt trevlig tur sa jag och drog på mig hjälmen innan jag grenslade min gamla Road King, tryckte på startknappen och dunkade hem till Limhamn.

1 kommentar: