fredag 3 oktober 2014

Vad händer nu med ny regering?

Idag presenterades en ny regering. Inga formella frågor kring trafik har ännu väckts. Jag tänker ändå ta mig friheten att sia lite om framtiden. Om det sedan blir som jag tror och tycker får framtiden utvisa.

Även om regeringen med socialdemokraterna i spetsen  vissa läger anses som radikal är jag ändå övertygad som att det finns ett ganska stort mått av värdekonservatism i den nya regeringen. Jag hoppas att detta kommer att vara till fördel för oss som idkar någon form av fordonshobby. På de området är Sverige ganska unikt. Vi lever i ett land där det av tradition varit mycket förmånligt med entusiastfordon, i alla fall i jämförelse med många andra länder.

Det jag räds över är att det på något vis skulle komma ett beslut i bakvattnet av den så kallade gröna skatteväxlingen som med för ökade kostnader och försämrade villkor för oss som ägnar oss åt någon form av fordonshobby. När man hör framför allt miljöpartiet tala om sina visioner upplever jag att det finns en risk att det kommer politiska beslut som i förlängningen kommer att fördyra mc-hobbyn. Ur MP och nya miljöministern Åsa Romsons synvinkel är antagligen motorcyklar en miljöbov. Nöjesåkning med maskiner som släpper ut onödigt mycket koldioxid och andra avgaser. Någon stans hoppas jag innerligt att miljödepartementet inser att en strypning av mc-hobbyn endast skulle ge marginella miljöeffekter. I Sverige har vi någon ca 400 000 registrerade motorcyklar. De flesta rullar ganska få mil under en säsong. Om jag inte minns fel handlar de om ca 350 mil per mc och säsong. Det är således någon annan stans i infrastrukturen de stora miljövinsterna går att göra.

Jag sätter mitt hopp till Infrasrukturminister Anna Johansson. Att tänka miljöpolitik är stort att tänka infrastruktur är större. Jag hoppas att här kommer att tas beslut som är kloka och som kommer att överskugga MP:s inskränkta trafikpolitiska tänk. Som jag skrev tidigare motorcyklarna är inte så många och de körs förhållandevis få mil i jämförelse med landets långtradare, lastbilar, personbilar och fraktfartyg. Ur miljösynpunkt är motorcykeln ett ganska bra fordon som belastar miljön mindre än bilar.

Jag hoppas att landets nya regering kommer att inse att vi kan göra en miljövinst om vi uppmuntrar motorcykelåkande till förmån för privatbilism. Om vi leker med tanken att de av landets motorcyklister som jobbpendlar i bil skulle ställa bilen och istället ta motorcykeln till jobbet under den del av året då detta är möjligt. Då skulle vi minska koldioxidutsläppen med uppåt 40% för denna trafikantgrupp. Detta vore en miljövinst som dessutom skulle förena nytta med nöje. En vad man brukar kalla win / win situation. Om vi sedan i förlängningen skulle kunna få miljöklassade motorcyklar, vilket inte borde vara någon omöjlighet så skulle detta antagligen öka benägenheten att använda motorcykel som pendlarfordon.

Skulle vi precis som när det gäller miljöbilar också få subventionerade nypriser, lägre skatt och billigare försäkringar är jag säker på att denna försäljning skulle ta fart. Skulle man sedan se till att reseavdragen blev förmånligare för den som pendlar med motorcykel kunde man antagligen styra över en ganska stor grupp från bil till mc-pendling. Förmånsbilar finns det gott om, om man även inför förmåns-mc med generösa skatteregler skulle detta antagligen minska koldioxidutsläppen ytterligare.

Jag hoppas innerligt att Åsa Romson med stöd av Anna Johansson kommer att inse motorcykelns fördel ur miljöperspektiv. Det gäller att se möjligheterna istället för att måla fan på väggen. Åsa och Anna jag tror och hoppas på er att ni tillsammans kan ta kloka och bra beslut som gynnar vår miljö samtidigt som det gynnar mc-hobbyn.

Ha en underbar lördag och må väl vi hörs i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar