söndag 5 oktober 2014

Motorcykeln som miljöpolitiskt instrument

Igår försökte jag att sia lite kring farhågor och möjligheter med nya regeringen. Jag spånade lite kring möjligheten att betrakta motorcykeln som ett miljöfordon och de miljövinster man skulle kunna göra genom att ställa bilen till förmån för motorcykeln.

SMC Stockholm har genomfört en test som visar att min teori stämmer. Det finns vinster att göra genom att nyttja motorcykel istället för bilen. Vinsterna är flera. Minskad trängsel på grund av att motorcyklar tar mindre plats än bilar. Mindre koldioxidutsläpp och minskade bränsleförbrukning då de flesta motorcyklar har lägre bensinförbrukning än bilar. Minskade kostande för den som kör genom minskade trängselavgifter och parkeringskostnader. Även om motorcykeln på många sätt idag betraktas som ett nöjesfordon så är det hur vi än vänder och vrider på det miljömässigt bättre än bilar.

Vi har en historik av motorcykeln som bruksfordon. Efter andra världskriget var motorcykeln det självklara valet som transportfordon för de som hade en bit till jobbet. Svenska mc-tillverkare producerade massor med lätta motorcyklar som ofta fick agera transportmedel åt landet arbetare som skulle ta sig från hemmet till bruket eller fabriken. Husqvarna som var bland de första att se denna möjlighet producerade 70 000 motorcyklar av modell 24 eller Svart och Röd-kvarna om man så vill och nästan alla såldes i Sverige. Det samma gällde NV, Monark, Svalan, Örnen med flera som hakade på denna våg. Sent 40-tal var det kanske inte miljötänk som var i fokus utan man ville skapa ett billigt transportmedel som landets arbetare hade råd att köpa.

Idag finns det absolut saker att lära av historien. Motorcykeln är ett effektivt transportmedel som förbrukar mindre med bränsle än bilar. Skulle vi kunna byta ut en del av landets pendlarfordon från bilar till motorcyklar skulle dessutom minska slitaget på vägarna vilket skulle ge ytterligare samhällsekonomiska vinster. I jämförelse med mycket annan trafik är motorcykelåkandet att betrakta som miljöriktigt. Jag hoppas innerligt att landets miljöpolitiker inte glömmer bort detta utan förstår att motorcykeln är ett bra fordon om vi skall värna miljön, minska resursuttaget och förbättra både infrastruktur och miljöförstöring.

Att köra motorcykel är inte bara roligt det är också rätt miljötänk. Det vore skandal om de politiker som värnar vår miljö och har omsorg om vår infrastruktur inte inser att motorcyklismen är en samhällsekonomisk vinst och inte en miljöbelastning grundad på tankar om nöjesåkning. SMC-Stockholms undersökning kring besparingar tack vare motorcykelåkning kan du läsa på länken här.  Ha en underbar söndag och ta gärna en tur i det vackra höstvädret. vi hörs i morgon. Gasa Lugnt!

7 kommentarer:

  1. Nya motorcyklar drar ju bensin som en småbil. Tex drar vår 11 år gamla C3 0.6)l/mil och de flesta nya hojar lika mycket.. Å Zero som är enda elhoj m generalagent som verkar ha räckvidd kan man knappt köpa idag, el iaf inte provköra först.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Jag förstår hur du tänker men håller inte riktigt med dig. Alla motorcyklar är inte bensintörstiga monster med motorer på mer än 1000cc och 150hp. Kanske är det så att en R1:a eller en Super Blackbird inte är den ultimata pendlarhojen. Supersportmaskinerna med hög bränsleförbrukning är dessutom i minoritet bland landets registrerade motorcyklar.
    //magnus

    Kommentaren jag tog bort innehöll ett syftningsfel och kommentarerna är inte redigerbara.
    DS

    SvaraRadera
  4. Har kört 600 å upp till 700-kubikare som drar 0,5-0,6 tyvärr. Kolla provkörningar/tester på AlltomMC tex.

    SvaraRadera
  5. Körstil påverkar också förbrukningen. Min gamla Road King med 1440cc motor uppgraderad med luft och buller ligger alltid under halvliterna. Har jag varit ute och tomglaset med den så kan jag ibland komma upp i 0,55 liter milen. Det går att snålköra hojar men då får man så klart vara lite lätt på gashanden. De siffror för förbrukning som biltillverkarna anger är ofta glädjekalkyler och den faktiska förbrukningen är oftast högre. I familjens Volvo är dessutom färddatorn en rejäl glädjemätare som alltid visar lägre förbrukning en den man kan räkna ut när man tankar. Jag har givet vis inget emot att det kommer nya snåla bilar och jag är ganska säker på att motorcykelmotorerna kommer att gå samma väg. Tills vi är där så anser jag ändå att motorcykeln är en mindre miljöbov än de flesta andra fordon som rullar på vägarna.
    //magnus

    SvaraRadera
  6. Jag måste hålla med Magnus om att motorcykeln är ett mindre miljöovänligt alternativ än bilen.
    Visst är många av de hojar vi väljer att köra
    som nöjesfordon nästan lika törstiga som bilarna, men det kommer fler ich fler modeller som har ekonomi och pendling som fokus.

    SvaraRadera
  7. När alla som inte är motorcyklister hör oss säga att hojar är ett bra alternativ tänker de på de hojar som körs idag. En halvliter milen och massa buller är inte det.

    PS. Jag vet hur mkt jag tankar i både min bil och hoj.

    SvaraRadera