lördag 11 oktober 2014

Olyckstalet minskar men än finns det mycket att önska

SMC meddelar att antalet dödsolyckor på motorcykel är rekordlågt. Unde de första nio månaderna är det endast 27 motorcyklister som omkommit. Detta är tio färre än under under motsvarande tid 2013.

Statistiskt sett är detta en minskning med hela 28%. En ur statistisk synpunkt fantastisk förbättring. Särskilt med tanke på att vi har haft en mc-säsong som började tidigt och att vi haft i stort sett fint åkväder hela säsongen. 27 omkomna är visserligen i mina ögon fortfarande för många. Varje omkommen motorcyklist är en katastrof för dennes nära och kära. Varje omkommen motorcyklist är en stor plump i glädjebägaren. Ändå är det en förbättring med mer än en fjärdedel och detta samtidigt som antalet registrerade motorcyklar ökat och antal gemensamt åkta mil antagligen ökat.

Motorcyklister i allmänhet har ett högre säkerhetstänk och en större riskmedvetenhet än trafikanter i allmänhet. I flera undersökningar har det framkommit att landets motorcyklister är bra på att följa trafikregler och hålla hastighetsbegränsningarna där så krävs för att bevara risktagandet på en hög nivå. Motorcyklistkollektivet är till stora delar medvetna om att motorcykelåkning är riskfyllt och de flesta av oss gör det bästa möjliga av situationen. Utbildningen av körkortstagare ligger på en hög nivå och riskutbildningarna som funnits under ett antal år har fått genomslag i statistiken. At motorcyklister är den trafikantgrupp som är bäst på att vidareutbilda sig har också fått genomslag i statistiken. Så långt är allt väl. Nu är det andra saker som måste till för att vi skall närma oss den omtalade nollvisionen. Det som behövs nu är förändringar i infrastrukturen samt utbildningar av övriga trafikantgrupper.

Tittar vi på de vägar i landet som har högst säkerhets krav ( läs vajerräcken ) så har så har fem av sex motorcyklister som krockat med dessa vajerräcken omkommit. Hade man här valt att bygga vägar med konventionella räcken utrustade mer underglidningsskydd antagligen inneburit att vi kunnat spara fem liv till. Hade vi sedan kunnat utbilda landets bilister att titta efter motorcyklar hade vi med största sannolikhet kunnat minska antalet olyckor med dödlig utgång ytterligare. I trafikpolitiska diskussioner där man debatterar faran av att köra motorcykel läggs ofta risktagandet på motorcyklisterna själva.

Jag tror att landets hojåkare med SMC i spetsen gjort mer än vad som krävs för att hålla olyckstalet nere. Vad vi behöver är fler och bättre kampanjer där vi gör landets bilister uppmärksamma på att de delar vägarna med oskyddade trafikanter på två hjul. Så länge man som bilist inte tittar efter motorcyklar kommer de inte heller att se några. Så länge vi inte kan få bilisterna att titta efter så kommer det aldrig att hjälpa med varselvästar grälla färger eller ens om varje hojåkare hade en orange saftblandare som blinkar på hjälmen.

Nu har vi en ny regering med höga ambitioner att göra gott för allmänheten så att det får behålla makten även nästa mandatperiod. Vi få hoppas att de inser att har finns et människoliv att rädda samtidigt som det finns röster att fiska. Motorcyklistkollektivet fortsätter att fortbilda sig och hålla det där med riskmedvetenhet högt. Nu får vi bara hoppas att regeringen gör sitt för att vi skall kunna ta ytterligare steg mot den kanske utopiska nollvisionen.

Ha en underbar lördag, njut av helgfriden och är det fint väder så försök att få till ett par mil i sadeln. Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar