onsdag 8 oktober 2014

Indian Scout 2015 skall man hissa eller dissa?

Indian som numer verkar vara ett mc-märke att räkna med sedan Polaris tog över verksamheten återlanserar en gamma trotjänare. Modellnamnet Scout har funnits med länge och frågan är om nya Scout kan leva upp till föregångarens rykte.

Indian Scout har genom åren skördat många framgångar i allt från flattrack till hillclimb, den har tjänstgjort som armémotorcykel och var grunden till Burt Munroes hoj med vilken han slog världsrekord på Bonneville Salt flats. Som sagt man har mycket historia att leva upp till, frågan är om Indian kommer att lyckas.

Ni som följer min blogg vet att mitt hjärta klappar lite extra för Indian. Min första tanke när jag såg nya Indian Scout var, va fan har dom gjort! En vätskekyld motor med cylindrar utan kylflänsar. Lite otippat med tanke på att man designat motorn till Cheif modellerna för att likna en gamma sidventilare från 40-talet. I övrigt hade jag inga större anmärkningar mot hojen. Geometrin ser bra ut, jag gillar linjerna. När jag studerat hojen en stund så har jag faktiskt ändrat uppfattning. Även en värdekonservativ retronörd som jag kan tvingas göra detta ibland.

Allt var kanske inte bättre förr. Teknikutvecklingen har trots allt inte stått stilla de senaste 50 åren. Till och med Harley Davidson har ju fått krypa till korset och försett sina stora touringlokomotiv med vätskekylda toppar. Handen på hjärtat lyftkylning är inte optimalt för en V-motor av klassiskt snitt. Den bakre cylindern går alltid varmare vilket gör att man måste ha högre toleranser och mer glapp för att det skall fungera. Med ökade miljökrav både från politiskt och konsumenthåll, så blir det enklare att uppfylla detta med modern teknik. Skall man också lyckas med att få ner bränsleförbrukning och minska utsläppen så kräver det också modern teknik. Kanske är inte Indian så fel ute som jag först tyckte. Hur det blir med den saken får framtiden utvisa. Kolla videoklippet och bilda dig en egen uppfattning. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker, det skulle vara spännande.

Ha en trevlig torsdag, vi hörs i morgon.

1 kommentar:

  1. dom e på rätt väg, men ja väntar ett år eller två,
    som dom får en chans att fixa till finliret.....

    //albin

    SvaraRadera