onsdag 1 juli 2015

Gör din hojsemester till en framgångssaga

Igår handlade det om lite lädervård och hur man friskar upp gamla stela skinnkläder. Idag går vi vidare i förberedelserna inför hojsemestern. Förra året satte jag ihop en lista med ett antal kontrollpunkter inför långresan. Om du förutom den vanliga "säkerhetskontrollen" som du fick lära dig på körskolan använder dig av min lista så har du goda förutsättningar för att få en bra och lyckad mc-semester.


Kontrollpunkter inför långresa.


  • Däck och mönsterdjup. Kontrollera att dina däck har tillräckligt med mönsterdjup kvar. Ett däck som börjar närma sig slutet slits mycket snabbt och det är inte vare sig kul eller tillrådigt att tillbringa halva semestern körandes på corden ( trådarna däcken är armerade med )
  • Lufttryck. Detta är en sak vi ofta missar att kontrollera. Med fel lufttryck blir hojen instabil och däcken slits både fortare och felaktigt. Skall du ha mycket packning och kanske även skjutsa någon så behövs antagligen lite extra tryck i däcket. Konsultera din instruktionsbok.
  • Luftassisterade dämpare. Har du det, kontrollera trycket i dessa. Rätt värde hittar du i instruktionsboken. Med rätt tryck känns hojen stadigare. Har du inte luftdämpare så kanske du behöver justera fjäderförspänningen speciellt om du skall ha mycket packning och skjuts. Konsultera din instruktionsbok. Haknycke för att justera förspänningen brukar finnas med i verktygsrullen som tillhör hojen.
  • Fälgar och ekrar. kolla så att du inte har sprickor i dina fälgar. Du kan knacka på dem med en plasthammare då skall du höra ett "klingande ljud. Har du ekerfälgar kontrollera att alla ekrar är spända. Dra åt vi behov dock inte så mycket att du gör fälgen skev.
  • Oljenivå och status. Kolla oljenivån och titta på hur den ser ut. Ser den svart ut och verkar vattnig i koncistencen byt. Ny olja kostar bara några hundralappar och gör motorcykeln glad. Ser oljan OK ut men nivån är låg fyll på. Se dock till att du inte överfyller då kommer motorn att börja kasta ut olja via vevhusventilationen.
  • Drivning Kontrollera drivbälten eller Kedjan. Har du kardan kan du möjligen kontrollera oljenivån i kardanklumpen men där är det sällan några problem. Kontrollera spänningen på belt eller kedja. När du sitter på din motorcykel skall din kompis kunna vrida beltremmen 90 grade om man tar tag i mitten på undersidan. Spänn inte belten för hårt det är ett av de vanligaste misstagen Harleyåkare gör. Har du kedja kontrollera slitage och spänning. Ta tag om kedjan längst bak på drevet. kan du dra ut så mycket att du kan peta in en blyertspänna mellan drevet och kedjan är den utsliten och skall bytas. Är den ok justera spänningen om det behövs och smörj med kedjespray.
  • Bromsledningar och bromsvätska. Kolla bromsvätskernivån och att denna inte är grumlig. Är den det så byt. Kontrollera bromsledningarna att de är hela och inte har några sprickor. kontrollera så att inte bromshandtag eller bromspedal sjunker vid fullt bromstryck. Gör den det har du fel på bromscylindern.
  • Bromsbelägg. Kontrollera att du har gott om belägg kvar. Det brukar finnas "slitagevarnare" i fom av frästa spår så länge du kan se dessa spår är beläggen OK. Är beläggen slitna så byt till nya.
  • Kopplingsvajer och kopplingsspel. Kontrollerar att du har ett lagom spel i kopplingshandraget spelet skall vara 2-3mm om inte justera med någon av justerskruvarna på vajern. Känn att vajern går mjukt och fint. Behöver du smörja använd kedjespray inte 5.56, WD40 eller liknande det tvättar bort fettet i vajern.
  • Lampor. Kolla att dina lampor fungerar. Det kan vara bra att ha med sig några reservlampor och säkringar när man kör.


Nu är det bara att be en stilla bön till vädergudarna så att vi slipper ösregn. Mc-åkning  i blötan är inte alls lika trevligt som när solen skiner. Då gäller det att anpassa farten och slå av på takten så att du klarar dig ifrån vattenplaning. Vattenplaning är ingen erfarenhet att skryta med den kan man gärna klara sig undan. Skulle du mot förmodan råka ut för detta och tappa greppet så dra in kopplingen och styr rakt framåt tills hastigheten minskat så mycket att du får tillbaka greppet. Är solen framme så får du hålla lite extra koll på asfalten. Blir det så varmt att den börjar att blöda kan det bli lika halt som vore det ishalka. Titta in på Trafikverkets hemsida där har man dessbättre insett faran och börjat att lägga ut varningar för "sommarhalka" 

Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar