fredag 3 juli 2015

När värmen kommer stänger många av hjärnan

Årets första värmebölja är här, att den dessutom infaller med mångas semestrar gör att ovanligt många tar ovanligt många risker. Jag har många gånger ställt mig frågan varför det är så många motorcyklister som är så oerhört rädda för att bli lite svettiga?

Jag förstår allt det där med frihetslängtan, fartvinden mot kroppen och så vidare. Jag vet också att var och en väljer själv om man som motorcyklist vill skydda sig eller inte. Du gör ditt eget val, men detta val kan bli en dyrköpt erfarenhet. Personligen så tycker jag inte om att slå mig och att få djupa skrubbsår över hela kroppen eller få händerna förvandlade till köttfärs är inget som tilltalar mig. I min värld är det inte värt att utsätta sig för denna risk bara för att slippa bli svettig på kroppen eller lite varm om händerna.

Allt för ofta tycker jag mig möta motorcyklister som kommer körandes utan handskar iklädda kortbyxor och linne. Ja men jag skall ju bara köra till affären, stranden etc, är utsagor man ofta får höra. Så kan det ju vara men tyvärr är det inte till någon hjälp om olyckan skulle vara framme. Jag har kamrater som trilla på garageuppfarten och skadat sig allvarligt så olyckan kan hända även om man bara skall till affären. Att gå omkull i "mopedfart" är tillräckligt för att få rejäla skrubbsår och även riskera att bränna sig svårt på motor avgasrör eller ljuddämpare.

Jag vet att jag tidigare då jag skrivit om detta blivit föremål för diskussioner på flera mc-forum där man målat upp hur feg och dum i huvudet jag är och att jag på grund av min inställning till användandet av mc-kläder när man åker hoj antagligen är helt oförmögen att njuta av mc-åkning. Vill man använda dessa argument för att rättfärdiga sitt eget dåliga omdöme så bjuder jag på det. Jag tänker inte åka på hojtur i T-tröja och badshorts i alla fall.

Vill man nu kunna känna lite vinddrag genom kläderna så finns det ju sätt att lösa det. Köp ett par kevlarjeans. det finns både huvtröjor och flanellskjortor som är kevlarförstärkta. Köp ett par tunna sommarhandskar så åker du svalt om händerna utan att tumma allt för mycket på säkerheten.

Tänk efter före. Är det värt att ta risken?

  • Är det verkligen omöjligt att just du skulle råka ut för en olycka? 
  • Gillar du att få dina skrubbsår skurade med gröna sidan på en scotchsvamp av en sjuksköterska på akuten? 
  • Gillar du att ligga på en brits i flera timmar när en sköterska gräver i dina skrubbsår med en pincett för att plocka bort sten asfalt och tygrester som bränt in och fastnat i dina sår?
  • Längtar du efter att få slippa att åka motorcykel under några veckor för att dina skrubbsår skall läka?
  • Tycker du om sårinfektioner och såromläggningsbesök hos distriktssköterskan?
  • Är punkterna ovan värda att genomlida för att slippa bli lite svettig?
  • Vill du missa ersättning från försäkringsbolaget eftersom du brutit mot de villkor du godkänt?
Om du svarat jag på punkterna ovan så är det fritt fram att dra på sig shortsen hoppa i foppatofflorna och ge sig ut och gasa. Om inte använd dina hojkläder se till stanna och drick med jämna mellanrum. Skulle det vara så att det luktar ost om kroppen när du kommer hem så ta en dusch och häng åkkläderna på vädring.

I morgon skall det bli uppåt 30 grader varmt och jag skall köra 60 mil. Jag kommer inte att åka i badbyxor och jag kommer inte att köra utan handskar. Jag kommer däremot att fylla på med vatten med jämna mellanrum. Det skall bli en härlig tur även om det kommer att bli varmt.
En varm högsommardag i Eksjö 2014
Tyckte du att bilderna var otäcka? Det är inget emot de bilder du kan få se om du bildgooglar på " road rash" Där kan du få se saker som verkligen inte gör sig på bild och som man absolut inte vill ha på näthinnan.

Gasa Lugnt och använd insidan!

7 kommentarer:

  1. Väl talat! Njut av en trygg och härlig åktur imorgon (Y)

    SvaraRadera
  2. Tack Tim! Jag skall göra mitt allra bästa

    SvaraRadera
  3. Klokt skrivet och tänkt. Har själv aldrig åkt utan full utrustning vad än termometern visat.

    SvaraRadera
  4. Jag är kanske "feg" åt motsatt håll - vågar inte köra hoj utan full utrustning.. (?)

    SvaraRadera
  5. Benny jag är inte så säker på att det handlar om att vara feg. För de flestas del tror jag att det handlar om att ha hög självbevarelsedrift. Man är helt enkelt rädd om sin egen kropp och sitt eget välbefinnande. Fast det kan så klart vara en snygg omskrivning för att vara feg, men snyggt lät det 😜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att det inte bara är jag som hellre svettas än riskerar skador i onödan. Men ska ni köpa kevlar jeans så köp ett par som är helfodrade med kevlar. Många modeller som säljs idag är bara förstärkta i baken och på knäna och de skyddar inte så mycket mer än ett par vanliga jeans. Och många av de som säljs är inte godkända men handlarna ``lurar´´ sina kunder med att säga att de är försedda med godkända skydd. De godkända skydden är knäskydden som är istoppade i ett par fickor och ibland höftskydd. Byxan i sig är inte godkänd. Så förutom att skada sig så riskerar man försäkringsersättningen eftersom man inte använt av försäkringsbolagen föreskriven utrustning.

      Radera
  6. Jag motsätter mig absolut inte till att man har på sig full skyddsutrustning när man kör hoj, även i de fall då man bara ska ett kort ärende i byn och inte lär köra fortare än vad de flesta mopeder gör.
    Men varför är det ingen som ens höjer ett ögonbryn när en 15-åring kommer på moped iklädd endast shorts och T-shirt och hjälm ? jag kan slå vad om att kör man omkull med moppe i 45 km/h så är risken för skador precis lika stora som om man kör MC. Inte så sällan så ser man även 15-16-åriga tjejer i kort kjol och nån tunn blus som kör moped, den klädseln är knappast något man skulle rekommendera nån att ha på sig när man kör MC inte ens om man bara kör en liten runda runt kvarteret.

    SvaraRadera