onsdag 8 juli 2015

Håll inte på att jävlas i onödan

Som du vet och som antagligen de flesta av dina medtrafikanter vet så kan du inte åka fast för fortkörning med hjälp av fartkamera. Det finns två anledningar till det. Idag inte är möjligt men det finns många både politiker och tjänstemän som vill ändra på dessa regler. Det jag vill påskina med dagens inlägg är att taskigt beteende på sikt kommer att ligga både dig och mig i fatet.

Anledning nr 1:
Du har inte någon nummerskylt fram.

Anledning nr 2:
Vi har idag föraransvar istället för fordonsägaransvar när det gäller fortkörning. Föraren av fordonet måste således kunna identifieras för att kunna börfällas för hastighetsöverträdelse.

Personligen tycker jag att det är bra att vi inte behöver ha skylt fram. En nummerskylt fram är inte något som gör att hojen ser snyggare ut eller något som förbättrar aerodynamiken. Jag misstänker att det finns ökad risk för att din hoj skall börja wobbla om vi plötslig ändrar luftströmmarna med en frontmonterad skylt. Visst lösningen skulle kunna bli en fartkamera som fotar dig när du passerat stolpen. I så fall kommer vi direkt över till anledning nr 2. För att en sådan kamera skall kunna användas krävs ägaransvar istället för som idag föraransvar. Med en sådan förändring är det således helt ointressant vem som kör din motorcykel. Lånar du ut din hoj till en kamrat som blåser förbi en fartkamera i 200knyck så blir det du som blir av med körkortet.

Misstänker att du precis som jag tycker detta skulle vara en mycket trist utveckling. Det skulle i förlängningen också betyda att det vore omöjligt att låna ut motorcyklar, hyra ut motorcyklar, eller att få provköra motorcyklar hos handlarna mm. Detta vore ur min synvinkel en oerhört trist utveckling. Håller du med mig? I så fall har jag ett enkelt litet råd till dig som motorcyklist och medtrafikant.

Ge fan i att åka på bakhjulet i 200 knyck förbi farkamerorna eller ens 20 km/h för fort. Jag vill inte på något vis utmåla mig själv som någon slags bror duktig. Jag tycker också om att få vrida lite extra på gasen ibland. Det förstår jag om du också vill göra. Gör det om du vill men välj dina tillfällen! Gör det inte förbi fartkamerorna bara för att du vet att du inte kan åka fast där.

Om du förutom att åka för fort dessutom kör på bakhjulet förbi, räcker finger etc så kommer det absolut inte att förbättra vår möjlighet att få behålla regler som finns kring fartkameror och föraransvar. Snälla tänk efter innan du vrider på gasrullen. Använd inte fartkamerorna för att tala om för polisen att du inte uppskattar deras jobb. Förutom att möjligen förarga trafikpolisen så kommer du också att i förlängningen att göra skit för dig själv och alla andra som också tycker att det är kul att köra motorcykel.

Det är möjligt att jag med detta inlägg kan betraktas som ögontjänare men i så fall bjuder jag på det. Jag menar att det finns vägsträckor där det är lämpligare att bryta mot hastighetsbegränsningarna än just förbi fartkamerorna. Det handlar inte bara om hastighetsbegränsningar i detta fallet, det handlar om motorcykelhobbyns framtid. De vägar som övervakas med kameror är ofta hårt trafikerade eller olycksdrabbade, därav anledningen till att det finns fartkameror just där. Därför menar jag att det finns andra ställen där det passar bättre att gasa än just förbi kamerorna.

Vill du åka riktigt fort så rekommenderar jag bankörning. det finns stora möjligheter till detta antingen via SMC eller lokala motorklubbar. Här ges du möjlighet att få utveckla din hojåkning på ett helt annat sätt än att tokgasa förbi fartkamerorna på bakhjulet. Du riskerar inte dina medtrafikanters liv och du riskerar inte att bli av med körkortet.

Tänk efter före det handlar inte bara om dig. Ditt beteende kan få betydligt mer långtgående konsekvenser inte bara för dig utan för alla motorcyklister. Ge inte förbudsivrarna de argument de behöver för att skapa en förändring vad gäller regskylt fram och fordonsägaransvar när det gäller fortkörning. Hjälp istället till så att de som förhandlar för oss och företräder våra intressen kan ha goda argument för att få behålla regelverket som det är idag.

Som sagt jävlas inte i onödan, tänk efter före.

Gasa Lugnt

2 kommentarer:

  1. Fantastiskt bra uttryckt. Håller med till 100 %.

    Frank Lindström
    Ordförande SMC Östergötland.

    SvaraRadera
  2. Och annars kan man göra som vissa lyxbilägare gör: ta en sväng till Tyskland och njut av motorvägen då det inte finns mycket annan trafik.

    /Loekie

    SvaraRadera