torsdag 25 juli 2013

En katt bland hermelinerna


Ibland kan man man springa på riktigt udda fordon. Tekniska skapelser som kan vara svåra att placera in i ett fack.

Idag när jag var på väg till den "obligatoriska" onsdagsträffen på hamnplan i Nyköping stod den där. Den var näst intill omöjlig att undvika då den var iögonfallande på många vis. Ett papegojgrönt motivlackat trehjuligt monster. Drivkällan var en cheva 350 V8 med Edelbrock toppar. En monstermotor som lätt hade platsat i en vässad Corvette eller en gatracetrimmad Chevy Nova.

Där stod den ilsket grön och blängde på mig. I mitt tycke var det inget vackert fordon och motiven i gråskala som var lackade på bakskärmarna var inget jag hade valt. Ändå kunde jag inte låta bli att fasineras av bygget. En maskin som måste varit sprungen ur tanken "nu ska jag fan i mig bygga det värsta som byggts" Till stora delar hade den likheter med BossHoss V8 mc men här hade man inte nöjt sig med en vanlig cheva motor. Här var det en racemotor de flesta streetrace nördarna hade blivit avundsjuka på.

Kanske var det så att det var tur att den hade försetts med tre hjul och automatlåda annars vet i sjutton om den hade gått att hantera. Detta då den upskattningsvis borde ha någon stans mellan 400 och 600 hästkrafter. Ett annat udda fordon dock inte lika potent, jag föll för var denna trampcykel cruiser med ram ihopsvetsad av kätting.
Vet inte riktigt vad detta fordon skall klassas som. Kreativ hemslöjd kanske?
Tänka att en veteranbilsträff kan locka till sig så vitt skilda och udda fordon som dessa två. För övrigt var kvällens behållning en Kawasaki 750 två takt i mint condition och några Ratrods med roliga tekniska lösningar
Fantastiskt finst skick på denna "Widowmaker" från 74 tror jag eftersom den var försedd med styrdämpare

Till sist vill jag bara dela med mig av denna tekniska inovation trots att det inte är en motorcykel. Åker man RatRod baserad på en Buick Eight och saknar dörrlås kan man alltid svetsa dit två öglor och montera ett hänglås. Alla sätt är bra utom dom tråkiga. Ha en underbar torsdag och gasa lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar