onsdag 24 juli 2013

Växla med foten

Idag är forväxel en självklarhet för de flesta. Undantagen är väl en och annan hojbyggare som gillar det gamla stuket och bygger choppers med handväxel eller jokeyshift som det också kallas.

Förr var det en självklarhet att växla med handen ock i vissa fall då också sköta kopplingen med foten. På vissa hojmärken som till exempel Harley fanns handväxel som tillval långt in på 70 talet.

Detta trots att fotväxel är enklare och funnits tillgänligt sedan 1928. Det var nämligen de året Velocettes chefskonstruktör Harold Willis konstruerade den första sekvensiella lådan med säkerhetsspärr. En konstruktion som i princip används på alla motorcyklar idag. Som du kanske märkt på din egen hoj innebär detta att du bara kan stega upp eller ner en växel i taget. För att kuna gå till nästa växel upp eller ner måste du släppa trycket på växelpedalen så att den går tillbaka till utgångsläget innen du trycker till den eller drar upp den för att komma till nästa växel.

Denna konstruktion har hängt med, flera försök har gjorts att försöka hitta andra lösningar. På 70 talet försökte både Honda och Moto Guzzi introducera motorcyklar med automatlådor. Husqvarna gjorde samma sak med sin arméhoj. Detta blev aldrig den succe företagen hade hoppats på, istället fick man ta skeden i vacker hand och gå tillbaka till manuell fotväxlad låda. Nästa gång du gränslar hojen trycker påstartknappen, drar in kopplingen och lägger i ettans växel. Skänk då en tanke till Harold Willis och Velocette.

Utan dom hade du kanske suttit där med handväxel och fotkoppling vilket är ett betydligt omständigare sätt att köra motorcykel på.

Ha en underbar Onsdag och glöm inte handskarna om du skall ut och åka hoj.

1 kommentar:

  1. https://www.nordvarmland.com/istid/page.php?id=2256

    SvaraRadera