tisdag 10 september 2013

Hur korkad kan man bli?

Igår råkade jag ut för en trafikinsident men kom undan med blotta förskräckelsen. Det har visserligen inget med motorcyklar att göra men det är ändå så "ursäkta uttrycket" jävla dumt så jag känner att jag måste få kräkas av mig lite.

Igår när jag cyklade hem från jobbet höll jag på att bli påkörd. Jag skulle korsa en 30 skyltad gata utanför en skola. När jag kollar åt vänster ser jag en Audi SUV komma åkande på den korsande gatan. Blinkersen åker på men eftersom sikten är skymd bakom hans stora SUV så väntar jag lite för att kunna se om han har någon bakom sig.

När han börjar svänga märker jag att han är på väg rakt mot mig. Idioten i Audin har en mobiltelefon inklämd mellan örat och axeln. I vänsterhanden har han i Chinabox som han klämt fast mellan tummen och ratten. I höger hand har han en vit plastgaffel. Denna "fubbick" som det heter på malmöitiska pratar i telefon utan handsfree samtidigt som han äter kinamat medan han kör. Jag antar att han inte ville ha jordnötsås i knäet eller på sin fina bilklädsel vilket medförde att han fick lite problem när han skulle göra sin 90 graders högersväng.

Jag ser i ögonvrån hur den stora SUVen är på väg rakt mot mig. Jag hinner precis slita upp cykeln på trottoaren när Audin passerar. Föraren vinkar lite skamset med plastgaffeln och rycker på den ledig axeln som inte är upptagen av att trycka en mobiltelefon mot örat i någon slags ursäktande gest. Av mig fick han ingen ursäkt bara det fula fingret. En sådan idiot borde inte ha körkort över huvud taget. Tur i oturen att jag satt på en trampcykel och inte på motorcykeln. 330 kilo HD Road King är inget man sliter upp på trottoaren. När jag cyklat en bit och hjärtat ramlat ner från halsgropen till sitt vanliga ställe kom jag att tänka på den gamle skivbolagsdirektören och ABBA managern Stickan Andersson. Han lär någon gång ha sagt. Folk är inte dumma dom är dummare. Kändes som om det stämde ganska väl in på Audi idioten. Ät gärna Chinabox och tala gärna i telefon, men fan inte samtidigt som du kör bil!

Ha en bra tisdag men akta dig Audi idioten han kanske blir hungrig i morgon också. Ta det försiktigt snart kanske han finns vid en kiosk när dig.

1 kommentar:

  1. Låter nästan som en blivande gren inför OS, multitasking... :)

    Nej men jag håller med dig, jag jobbade tills alldeles nyligen mer eller mindre i bil och insåg då ganska fort att i bilen ägnar man sig åt bilkörning.

    Jag var själv nära på att bli klippt i infarten till en rondell när jag övningskörde i våras.
    Bilen blinkade ut ur rondellen och saktade ner, jag for i vanlig ordning ut in i rondellen varpå bilen fortsätter blinka med accelererar efter mig.. jag hade inte mer än 5 - 6 cm mellan mitt bakhjul och hennes stötfångare... och vad gjorde hon ?

    Pratade i Telefon...

    SvaraRadera