Många slår till bromsen och tycker
att det är dags att vända så fort asfalten tar slut. Det är synd
det finns så mycket att uppleva efter att asfaltvägarna tar slut.
Kanske är ovanstående utsaga lätt
för mig att säga. I Skåne är det glest mellan grusvägarna. Man
får nästan leta eller i alla fall anstränga sig lite för att
hitta lite grusväg. När asfalten tar slut och grusvägen tar i
finns det egentligen inget att vara rädd för. Jag kan förvisso
förstå att en sporthoj inte är det bästa fordonet att ha mellan
bena på en grusväg. Åker man däremot vanlig landsvägshoj eller
customcykel så är det inga problem. Visst känns det lite
obehagligt i början men efter ett tag infinner sig känslan,
På
raksträckorna kan man uppleva att hojen driver lite i sidled men det
är egentligen inget att bry sig om. Det kan kännas otäckt till en
början men det är ingen fara du kommer inte att gå i backe på
grund av detta. När du närmar dig en kurva gäller det dock att slå
av på farten och inte lägga ner hojen lika mycket som man brukar.
Skulle du känna att bakhjulet släpper och vill driva ut i böjen så
är det bara att motstyra så räta hojen upp sig igen, Tänk
speedway så förstår du hur jag menar. När du motstyr så kortar
du din motorcykels hjulbas vilket får hojen att vilja följa samma
linje som framhjulet har. Ja men vi som har beltdrift? Tänk om man
får en sten i remmen? Risken finne men den ät inte stor. Under alla
år som jag kört hoj med beltrem har jag bara fått en sten i belten
vid ett tillfälle och då skedde det på asfaltväg. Risken är inte
överhängande på grusväg en olycka kan lika gärna ske på
asfalterade vägar.
Jag vet att det finns folk som åker äventyrshoj
som åker grusväg så mycket det bara går. Om du nu som jag inte
har en äventyrshoj så bli inte rädd, det går att köra grusväg
med de flesta hojar . Nästa gång ute och kör så bli inte
överraskad eller rädd. Kör vidare här börjar vägen till ett
nytt äventyr.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar