lördag 14 september 2013

Varför inte utnyttja tekniken fullt ut?

Igår efter jobbet lyste solen från klarblå himmel det var vindstilla och säkert 20 grader varmt. Då var det svårt att låta bli det var bara att dra på skinnkläderna gränsla hojen och trycka på startknappen.

I början innan hojåkningsfriden infunnit sig hade jag lite otur när jag tänkte. Det kunde ju vara trevligt att ta en tur genom stan tänkte jag utan att tänka mig för. Att klockan fyra en fredag ge sig ut i malmötrafiken är inte den mest angenäma upplevelse man kan utsätta sig för. den delen av turen lämnade mycket övrigt att önska. När jag 40 minuter senare krypkörande trasslat mig ur Malmös trafikkaos var jag ganska trött i kopplingshanden. Nu var det skönt att kunna rulla ut på lansvägen utan det stora trycket i trafiken som rådde i stan. Nu började lugnet så småningom infinna sig. Efter en ganska jobbig och krävande arbetsvecka var det skönt att äntligen få lite hojåkarlugn i skallen. Tankarna flödade fritt och jag kände hur jag lämnade vardagsproblemen bakom mig.

Denna tur var ren och skär terapi. Medan jag for fram genom småbyar som Glostorp och Krumby slog det mig plötsligt. Snart kommer det säkert att bli annorlunda mot idag och detta inom en ganska snar framtid. Nästan alla nya motorcyklar har bränsleinsprutning där tändning insprutning och motorstyrning är elektroniskt styrt.

Allt det där är ju programerbart ifall man har rätt kablage och en dator med rätt programvara. En del moderna bilar med automatlåda har blivit försedda med körprogram för sport vinter och ekonomi. Allt elektroniskt styrt. Det finns till och med bilar som med en knappryckning även ställer om fjädringens egenskaper. Tänk dig en framtid där du kan ladda ner en app till din smartphone med vilken du via bluetooth kan kommunicera med styrenheten på din motorcykel.

Skall du på långresa med last och passagerare är det bara att klicka i det i appen och vips så har hojen justerat fjädringen gett hojen bättre bottendrag och optimerat motorn för lansvägsfart. Vid nästa åktillfälle skall du köra själv på den kurviga favoritvägen. Då väljer du läget sport och vipps så är din motorcykel anpassad till detta. Nästa gång skall du ut och åka med kompisarna för att ni skall besöka en klubb i Nyköping då är det bara att klicka i ekonomi läget. Då blir hojen snäll att köra och bränsleekonomin god.

Allt det där kan skräddarsys på många olika vis för att passa olika situationer och förutsättningar. Det skulle kanske vara möjligt att ändra egenskaper för torr eller våt vägbana, tung eller lätt förare, varmt eller kallt väder, hög eller låg luftfuktighet. Det kan kanske låta som en saga eller en utopi men jag tror att vi kommer att se detta inom en ganska snar framtid. Det tror i alla fall jag. Kom nu ihåg var du läste det först.

Ha en underbar lördag. Jag håller tummarna för att just du kommer att få fint åkväder.

3 kommentarer:

  1. Tjena Magnus!

    Jag får en känsla av att denna appen hade intresserat dig :)

    Avsedd för HD och det verkar finnas en del optimeringsmöjligheter.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.vigilante.mobile

    SvaraRadera
  2. Tack Anders. Det verkar vara ett steg i rätt riktning. Tyvärr finns det ju alltid ett om. Nu kollade jag bara länken som hastigast mem om jag fattade det hela rätt behöver man indtallera deras chip i styrboxen sedan kan man läsa av hur motorn jobbar vid olika varvtal ungefär som på en dynojet bänk. Om man sedanuppgraderar rill en icke engiven kostnad så skulle det finnas möjlighet till att göra justeringar. Om man då som jag åker gammal förgasarhoj såfinns det ju inte så mycket mer än tändningen att justera elektroniskt. Jag tro jag får vänta tills jag åker modernare hoj, men tack för tipset
    //magnus

    SvaraRadera
  3. Ahh tänkte inte på möjligheten till äldre hoj.

    Tror det är ganska tidigt för denna typen av appar än, men ge det ett år eller två så har det säkert hänt en hel del..
    Kanske tom tillverkarna börjar se potential att släppa liknande mjukvara till sina egna hojar en vacker dag :)

    SvaraRadera