torsdag 9 januari 2014

2014 och det händer konstiga saker

När fan blir gammal blir han religiös sa någon. Bernt Staaf sjöng på 70 talet. Ingenting är längre som förut alla gamla sanningar är slut. Dessa påståenden verkar fortfarande vara allmängiltiga och inget undantag för detta året.

Det dagens inlägg handlar om är kanske inte så märkvärdigt eller egentligen särskilt förvånande för den som har lite känsla för förändring och utveckling. Någon stans har till och med en retronörd som jag fattat att detta borde vara på gång och att denna utveckling på sikt kanske var oundviklig. Hör och häpna Harley Davisdon kommer med en vätskekyldkyld Twin Cam motor. När V-rod kom för ett antal år sedan var det många som rynkade på näsa och fnös åt den och menade att det där är väl ändå inte en riktig Harley. Det där har väl lagt sig och idag är det väl knappast någon som inte tycker att en V-rod är en riktig Harley. När man förra året introducerade två vattenkylda småhojar en 500 och en 750 borde man kanske anat ugglor i mossen. Ändå blev jag lika förvånad när jag dök på denna nya skapelse. Att gå från en traditionell luftkyld V-Twin med massor av historia och tradition är ett stort steg och i min värld ett högt spel. Till en början kommer den vätskekylda maskinen bara finnas i de fyra touringmodellerna.

Man skräder inte orden när Harley ledningen namngav den nya eller skall man säga ombyggda/utvecklade motorn.  Twin Cooled High Output Twin Cam, dubbelkyld högeffekts dubbel kamaxel motor. Tittar vi på rent tekniskt så är det topparna som får vätskekylning. Resten av maskinen kommer att vara fartvindskyld. I och med att man får bättre avkylning i topplocken har man kunnat höja kompressionen för att få ut kraftigare vridmoment. För högt komp har traditionellt bidragit till problem för den som åkte trimmad Harley särskilt på bakre cylindern som får sämre kylning än den främre. När man nu lättare kan få lite mer pulver i sin Twin Cam kanske man inom en snar framtid kommer att se en och annan bagger komma farande på bakhjulet efter rödljusen. Blir du nyfiken och vill kolla in maskinen kommer den att finnas till beskådande i Harley Davidsons monter MC mässan i slutet av månaden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar