torsdag 9 januari 2014

Behåll känslan i åkningen

Såhär "off season" är det lätta att bara strunta i hojåkning och inte närmre fundera över hur det känns och hur man gör.

Att försöka hålla kvar känslan även när din älskling befinner sig mitt i vinterdvalan tror jag är ett bra sätt att förbli en bra motorcyklist. Kan man på något vis behålla känslan och åktekniken i sitt medvetande så tror jag att man är en både bättre och säkrare motorcyklist när det är dags att rulla ut maskinen på första vårturen.
Kamrat Olsson nytankad och klar för en vårtur

Här nere i Skåne har förvisso vintern lyst med sin frånvaro och flera av mina hojvänner och bekanta har redan kört flera gånger i år. Jag tror däremot inte att vi kommer att klara oss utan vinter. Från mitten av Januari och Februari månad ut brokar vara den kallaste perioden här nere. Åter till det där med teknik och åkkänsla.
Road Kingen i kallvädersskrud (vindruta)

Den där känslan är inget som skiljer sig beroende på vad du har för hoj. Det spelar ingen roll ifall du sitter på en supersport hoj, en custom eller ett touringlokomotiv. Åkkänslan brukar beskrivas med att man "sitter i hojen" istället för på den. Den där känslan som kommer när man nästan känner sig som ett med motorcykeln och hittar det där med att styra med höfterna och att man automatiskt motstyr när man lägger ner hojen lite mer.
Vi väntar på färjan vid Stegeborg

För dig som upplever att du vill utveckla din körteknik och för dig som vill ha lite bra påminnelse kan jag rekommendera att du läser SMC:s skrift "Full Kontroll" Den hittar du som PDF på denna länk.

SMC Full Kontroll

Har du inte läst den så gör det. det är viktigt både för dig som är nybörjare men även för dig som betraktar dig som rutinerad hojåkare. Det finns alltid något att utveckla och det finns alltid något i sin åkning som man kan förbättra. Genom att förkovra dig ökar inte bara din egen säkerhet. Du blir en bättre medtrafikant och framförallt så blir hojåkning ännu roligare när man känner att man behärskar sin maskin fullt ut. Det handlar inte om att lära sig att köra fortare utan att hitta känslan av att kunna hantera sin hoj. Köra långsam kan i vissa lägen faktiskt vara svårare än att köra fort. Tänk bara så mycket tid du fick lägga på manöverbanan för att lära dig krypköra och göra garagevändning :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar