söndag 24 augusti 2014

Allt var inte bättre förr särskilt inte bromsarna


Vilken tur dagens motorcyklar har blivit försedda med bromsar som är anpassade till effekttuttaget. Hade inte utvecklingen av bromsar hängt med utvecklingen av motorerna hade dagens motorcyklar varit en fullständig jävla katastrof när det kommer till trafiksäkerhet. Utvecklingen när det gäller bromsar och bromssystem har gått framåt i samma takt som mc-motorerna har blivit starkare och motorcyklarnas chassi blivit starkare.

Jag har en gammal Husqvarna mod 24 AKA ”svartkvarna” av 1946 års modell som jag har fått av min brorsa. Den har kanske aldrig varit betraktad som en racer men den var ändå en maskin med hyggliga prestanda för sin tid. 118cc och 3.5hk kanske inte är några värsting prestanda men tur är väl det med så dåliga bromsar. 

En Triumph Bonneville från sent 60-tal hade 34hk och en toppfart på kanske 140kn/h med lite medvind och nedförsbacke. Tur var väl det med så dåliga bromsar.  Gemensamt för de flesta gammelhojar är mekaniska trumbromsar. Ingen lyckad konstruktion om man vill ha stopp på en mc snabbt. Trumbromsar fungerade så att en vajer från bromshandtaget eller ett stag från bromspedalen påverkar en bromsarm som i sin tur pressar bromsbanden mot bromstrumman. Idag är de flesta motorcyklar utrustade med hydrauliska bromsar   med bromsskivor vilka är mycket effektivare än trumbromsar. På senare år har dessutom ABS bromsar blivit vanligare. Detta är antagligen det mest revolutionerande som hänt på bromssidan. 

Med ABS kan de flesta lära sig att bromsa både hårt och snabbt. Betänker man att de flesta försäkringsbolag ger rabatter på premien för motorcyklar som är utrustade med ABS så kan man kanske förstå hur mycket mer lätthanterliga dessa är i jämförelse med konventionella skivbromsar. Vad är skillnaden då kanske någon undrar? Med ABS kan du inte låsa dina hjul. Det finns en givare på varje hjul som känner av om det inte rullar. Skulle ett v hjulen låsa sig släpper styrenheten av på bromskraften så att du får tillbaka väggrepet. Men vanliga bromsa kan man inte bromsa effektivt med dem? Absolut kan man det men det kräver träning, mycket mer träning än att bromsa med ej hoj utrustad med ABS. Mycket har hänt på bromssidan och tur är väl det då effekt uttaget i dagens motorcyklar är betydligt större än förr.


Lär dig att använda dina bromsar så effektivt som möjligt då ökar du dina chanser att få många härliga mil i sadeln. Än finns det många vägar som är oåkta och än finns det många platser att besöka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar