lördag 23 augusti 2014

Att välja hoj är inte det lättaste



Att drömma och fundera hör liksom till livet som motorcyklist. Vi drömmer och funderar över vilken hoj man skulle vilja ha. Idealet vore givet vis att kunna ha minst en hoj av varje typ så man kunde välja motorcykel efter humör och väg. Tyvärr är ju inte verkligheten sådan för oss vanliga löneslavar. Motorcykel blir då något som måste väljas med omsorg.

Hur väljer man då motorcykel? Vad skall man tänka på och vad är det som styr valet? Först och främst är det ju en fråga om ekonomi. Vad kostar hojen i inköp? Vad kostar försäkringen? Vad kostar det att serva den? Ryms detta inom din ekonomi så är det OK så långt. Finansiering är en sak, körglädje och hanterbarhet är något helt annat. 

Här i Sverige så verkar det som om ”cubic is king” är det allenarådande. ofta får man höra uttalanden som. ”Jag skulle aldrig köra en hoj under 1000 kubik” Det är inte så att en hoj med större slagvolym per automatik är roligare att köra. Allt handlar om att känna efter. Skall man köpa motorcykel skall man prova många olika både fabrikat modeller och storlekar. Det kanske visar sig att den hoj man först tänkte köpa inte alls är lika kul att köra som någon helt otippad maskin. 

Det kanske inte är den där supersport maskinen som du drömt om som är den som ger dig mest körglädje. Du kanske åker ännu bättre på 600cc super-motard eller ett 1800cc touring lokomotiv. Det gäller att testa med öppna sinnen. Åker kompisarna sport-maskin kanske det inte är jättekul och komma på en custom men med en super-motard eller en  sport tourer blir du inte ifrånåkt. När det gäller att välja hoj handlar det mycket om känsla, hur man upplever motorcykeln. Det viktigaste är att du sitter bra och att den känns bekväm att köra. Visst man kan justera en del med andra sadlar risers och styren. Dessa förändringar är endast marginella känns det inte hyggligt från början går det knappast att fixa till så att det blir en favorithoj. 

Som sagt du skall inte välja hoj enbart med ögonen, du måste använda alla sinnen. När sedan dina sinnen är i fas med din ekonomi är det bara att slå till. Då har du gjort en hojaffär som du antagligen kommer att vara nöjd med mycket länge.


Hur många motorcyklar kan man ha då? Det undrar kanske någon. Svaret på den frågan är alltid ”bara en till” Ha en trevlig lördag och Gasa Lugnt.

2 kommentarer:

  1. if the sky was the limit, my garage would be filled….
    (an' maybe a few outside in the yard)

    //albin

    SvaraRadera
  2. Det är synd att många köper för stor hoj. Antingen att den är för tung eller att man har svårt att nå ner. Då blir det inte roligt att köra och de tröttnar och den stackars mc:n står i garaget med få mil på mätaren.
    Har själv flera mc men det är min Transalp på 650 kubik som är roligast att köra på krokiga vägar.

    SvaraRadera