torsdag 30 oktober 2014

Det måste tända till lite extra

En lite kryprisk rubrik som strax skall få sin förklaring. Det finns ett Amerikanskt talessätt. Don't try to fix it if it ain't broken. Det gäller i allra högsta grad dagens inlägg. Förutom att ge sjutton i att försöka laga saker som inte är sönder gäller det att använda sin känsla och intuition.

Det jag yrar om idag är tändstift.  Tändstift tillsammans med friska tändkablar är två av de viktigaste delarna för att din hojmotor skall gå bra. Hur vet man då att den går bra? Det är såklart en subjektiv bedömning så länge man inte ställer den i en Dynojet-bänk och får motorns välmående ritat i på papper i stiliga grafer. Om du upplever att din hoj plötsligt svarar sämre på gaspådrag, att den går hackigt eller känns allmänt trött så brukar byte av stift kunna göra underverk.

Om du kommer till hojmeken och skall serva och du känner att hojen går som den ska skall du kanske nöja dig med oljebyte och låta stiften vara. Om du känner att hojen går bra och det är dags att byta. se till att få stift av samma fabrikat och samma hårdhetsgrad. Om hojen gått bra på NGK så finns det inga garantier att den gör det på Champion av motsvarande modell.

Även om det heter att stiften skall vara komparatibla fullt ut så är det inte riktigt säkert. Det finns små skillnader som kan få stor betydelse för hur din hojmotor uppträder. Hör med din hojmek och fråga dina hojpolare som kör samma hoj som du om vilka stift som funkar. När det sedan är dags att byta när stiften inte riktigt orkar med, så ta en rejäl koll på hur dom ser ut. Du kan utläsa mycket om hur motorn mår genom att studera hur dina tändstift slits.

Utseendet kan ge en hint om du behöver göra andra justeringar. Om du som jag åker V-Twin med cylindrarna efter varandra så bli inte rädd om stiften ser olika ut när du skruvar ur dem. Bakre cylindern går altid varmare än den främre eftersom den inte får lika bra kylning. Tänk också på att en hoj med friska bra stift drar mindre bensin och släpper ut bättre förbrända avgaser. Bra både för plånboken och miljön.

Ha en trevlig fredag har du tur kan det kanske bli ett par mil denna helgen också Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar