lördag 1 november 2014

En fullständigt onödig jävla hoj!

Drömgränser av olika slag har väl alltid funnits när det gäller det mesta och i synnerhet när det gäller motorcyklar och motorcyklism. Ibland kan man fundera kring om det finns någon bortre gräns och vad som faktiskt är rimligt.

Tysken Ernst Henne var den första att köra motorcykel snabbare än 200km/h på Svensk mark.¨detta skedde 1931 på Beddingerakan. Det var en av drömgränserna. Liknande var det i slutet av 60-talet när de första standardhojarna som var goda för det magiska 200km/h kom.

Nästa stora milsten var när Honda CBX kom med mer än 100 hästar. En stor klumpeduns som ansågs näst intill ohanterbar med sin oerhörda motoreffekt. Idag är det nästan inte någon som höjer på ögonbrynen för en hoj med 100hk. Det är inte vare sig märkvärdigt eller ovanligt. Japanska Sportmaskiner som tillexempel Yamaha R1 har under ganska lång tid producerats med ca 1hk / kilo motorcykel. Nu kommer en Italienare och drar åt tumskruven ytterligare. Det är ett av  mina gamla ikonmärkmen som gör detta. För mig har det alltid legat ett speciellt skimmer över MV Agusta. Under hela min uppväxt när Giacomo Agostini var den stora fixstjärnan i TT eller Road Racing om man så vill.

Då var det MV som var de märket som lös klarast i en mc-tokig pojkes ögon. Nu lyckas MV som igen är ett mc-märke på uppgång få det att glimma till lite, till och med i en luttrad mc-gubbes ögon. Det som fick mig att hajja till och fick hjärtat ett slå ett litet extra slag var när  tittade på MV:s planering inför introduktionen av 2015 års modeller. I slutet av 2015 räknar MV med att de skall ha 19 olika modeller i produktion vilket måste klassas som en både stor och järv satsning. Modellprogrammets flaggskepp lär bli något alldeles extra. En medveten satsning för att knipa platsen som motorcyklarnas Ferarri. Modellen kommer att heta F4RC och prognosen är att den kommer att tillverkas i 250 exemplar. Den beräknas att få ett pris hos handlarna på 40 000 euro.

Med kolfiberkaross och massor med titandelar har MV-ingenjörerna  fått ner vikten till 175kg samtidigt som man monterat en radfyra i ramen på hör och häpna 210hk. Vi får innerligt hoppas att det är rutinerade och erfarna motorcyklister som kommer att köpa denna hoj och inte några fartglada kamikazepiloter med för tjock plånbok. Oavsett så har MV tagit ett kliv framåt och satt en ny standard för värstinghojar frågan är vem kommer att bli första utmanaren?

Ha en trevlig lördag. Passa på att köra en liten runda om möjlighet finns!

Gasa Lugnt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar