onsdag 15 oktober 2014

Konsten att köpa begagnad hoj 2.0

Givet vis var det mer en en viktig detalj jag missade i gårdagens inlägg, längden till trots. Således kommer en lite fortsättning idag, men lugn det blir inte lika långt som i går.

En säkerhetsdetalj som är viktig att kontrollera är brytaren till sidostödet. De flesta hojar har det Harley har det inte ;-( Dena brytare är till för att du inte skall åka iväg med sidostödet nere, något som kan bli oerhört farligt. Det finns många gamla historier om motorcyklister som omkommit på grund av att de kört iväg med sidostödet nere och i första bästa vänsterkurva har det sagt pang och adjö när sidostödet tagit i marken.

Nästa sak jag glömde berätta var att kolla lite olika lager och dess funktion och kondition. Börja med att sätta upp hojen på centralstödet om ett sådant finns annars får du ta till en mc-lyft. Börja med främre hjullagret. Be en kompis eller säljaren att trycka ner hojen i bakändan så att framhjulet går fritt. Snurra hjulet och känn att det rullar lätt. utan att hacka och utan att något kärvar eller hackar. Sätt dig på huk och placera ditt en knä klockan åtta mot fälgen/däcket. Placera din hand på däcket klockan två och dra och ryck i hjulet samtidigt som du pressar knäet mot hjulet. Finns det glapp kommer du att känna det och det kan även höras som ett klonkande eller tickande ljud.

Sedan är det dags att kolla styrlager. Ta tag om gaffelbenen och vrid gaffeln lugnt både till höger och vänster. det skall löpa lätt utan att kärva eller haka i. Går det mjukt. Skaka gaffelbenen fram och tillbaka för att känna om det finns glapp. Är det bara glapp och inget som kärvar kan det räcka med att spänna ihop styrlagret men det bästa är givet vis att byta både lager och lagerbana.

När du ändå knäat framför hojen så passa på att titta på packboxarna till framgaffeln. De skall inte vara något oljeläckage vid gaffelbenen. Titta även efter repor. är gaffelbenen repiga eller skadade hjälper det inte med ny packbox då måste gaffelbenen också bytas.

Nu byter du plats med kompisen och ber honom trycka ner hojen i framändan så bakhjulet går fritt. Snurra på bakhjulet och lyssna efter knaster eller andra missljud. Gör som på framhjulet ett knä klockan åtta och en hand klockan två. Ryck i hjulet fram och tillbaka samtidigt som du pressar dit knä mot hjulet.  Sedan är det dags att kolla svinglagret. håll ett finger mot svingen i höjd med svingaxeln. Placera andra handen klockan nio på bakhjulet om du står  på höger sida och klockan tre om du står på vänster. Du skall kolla på båda sidor. Passa även på att kolla stötdämparna så att fjädrarna är hela och att dämparen inte läcker.

De var en halv uppsats till och det finns antagligen fler saker man bör titta på som jag ännu inte kommit på. Som ni märker det är många saker att hålla reda på och mycket som skall kollas innan man kan vara säker på att allt är som det ska. Man kan så klart chansa men då finns alltid risken att man blir överraskad på ett sätt som inte är så tilltalande. Vill du vara på den säkra sidan är det en seriös handlare som gäller. Då får du en hoj som är varudeklarerad och testad, ofta i kombination med någon form av garantier.

Lycka till med hojköpet och Gasa Lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar