onsdag 15 oktober 2014

Konsten att köpa begagnad hoj

Är priset rätt så får man oftast vad man betalar för om man uttrycker sig lite kryptiskt. Nu har vi dessbättre fördelen av att leva i ett land där vi har en motorcykelpark som är i mycket gott skick och det är få dåliga eller trafikfarliga hojar som rullar på våra vägar eller står hos landets handlare.

Innan du slår till och gör affär så bestäm dig för hur mycket du skall betala, hur mycket du eventuellt skall låna och vad kostnaden för lånet högst får bli. När man väl står i butiken så är det lätt att bli "köpblind" och tycka att om jag tar DEN hojen istället så kostar det ju bara en femhundring mer i månaden. Förköp dig inte utan lägg dig på en prisnivå som du klarar av utan att spara in och snåla.

Nästa steg är att bestämma sig för vilken typ av motorcykel du skall köpa. Här tycker jag att du skall försöka ha ett öppet sinnelag och inte låta dig styras av utseende eller hojtyp. Provkör flera slags hojar av olika modeller karaktär och typ. Kanske blir du positivt överraskad och det visar sig att du kanske bestämmer dig för en supermotard istället för en custom som du kanske tänkt från början.

Känn noga efter hur du sitter på hojen. Har du tänkt att åka längre sträckor än att bara åka och stila lite nere vid korvkiosken måste du sitta bra. Hojen skall passa dig och du skall åka bekvämt för att mc-åkningen skall bli rolig. Vissa justeringar går att göra med byte av sadel, styre, risers samt flyttsatser till fotpinnarna. Dessa förändringar gör bara marginella skillnader sitter du inte någorlunda bra redan från början kommer det svårligen att kunna fixas till.

Ställ dig frågan vilket är viktigast? Att du kör motorcykel eller att du kör motorcykel av en viss typ? I min värld är det viktigast att du kör, inte på vad du kör. Har du en hoj som ser cool ut men som du upplever är svår att hantera och jobbig att köra blir det nog inte så många mil varje säsong. En hoj du trivs på kommer att ge dig många långa och trevliga turer. Hojåkningen blir roligare och du blir gladare.

Cubic is King verkar ofta vara det som gäller men det är inte alltid så att de största hojarna är de som är roligast att köra. Var inte rädd för att prova en mindre maskin du kanske blir glatt överraskad.

Om du handlar hos din lokala mc-handlare så finns det med största sannolikhet ett testprotokoll som upprättades när hojen byttes in. Här kan du snabbt bilda dig en uppfattning om hojens skick. Fördelen med att handla hos handlaren istället för privat är just detta du får en hoj som är genomgången av ett proffs och eventuella fel och brister bör vara åtgärdade. Här är det sällan några problem, hittar du din hoj och du är nöjd med priset är det bara att slå till. Ofta får du dessutom någon form av garanti eller begagnatförsäkring.

Att köpa privat kräver lite mer av dig som köpare och idag har prisskillnaderna mellan att köpa privat eller hos handlare jämnat ut sig. Köper du privat så skall du således vara hårdare i din förhandling än hos handlaren. En servicebok med stämplar är givetvis bra men kanske ingen nödvändighet. De flesta sköter faktiskt om sina hojar bra och servar dem regelbundet. Det viktigaste är att oljebytena är gjorde och att ventiljustering och eventuella kamremsbyten är utförda enligt serviceplanen.

Börja med att titta på allmänskicket. Ser det ut att vara en hoj som är väl omhändertagen?  kolla på undersidan titta efter ingrodd smuts och oljeläckage. Hittar du sådant kan du misstänka att hojen inte är så väl omhändertagen Titta på däcken, ser dom fräscha ut? Om inte för du kunna pruta vad en omgång nya sulor kostar. Titta över fälgarna och leta efter sprickor du kan knacka på fälgen med en plasthammare och lyssna hur det låter. finns det sprickor har du ingen klang i dem. Är det ekerhjul kolla så att det inte finns lösa ekrar. Titta så att hjulen inte är skeva. Titta på bromsskivorna så att de inte är hårt slitna, rostiga eller skeva. Titta på bromsbeläggen så att de är någorlunda friska. Titta på bromsvätskan. den skall vara klar, den får inte vara grumlig då har det kommit vatten i den. Kläm till bromshandtaget och trampa på fotbromsen. Handtaget eller pedalen får inte sjunka. Gör den det så läcker bromscylindern eller så är det läckage på någon bromsledning.

Har hojen kedjedrift kontrollera att kedjan är lagom spänd. Kedjans kondition kollar du med "penntricket". Då tar du tag om kedjan mitt bak på bakre drevet och drar kedjan utåt. Kan du sticka in en penna mellan kedjan och drevet är kedjan utslitet. Ett nytt drivpaket går på rätt så några tusenlappar, här är det prutläge. Kolla sadeln så att det inte finns sprickor. Kolla lampor och blinkers. Är dessa inte orginal titta så att lamporna är e-märkta annars kan besiktningsgubben ge dig tvåor eller farbror polisen ge dig böter. Kolla givet vis att alla lampor fungerar, även kontrollampor, blinkers och bromsljus. Är du med såhär långt är det dags för uppstart.

Hojen skall vara lättstartade du skall inte behöva hålla på med startgas eller specialtricks om inte hojen stått stilla mycket länge. Innan du trycker på startknappen så kolla på motoroljan antingen på oljesticka eller i inspektionsfönster. Oljan skall du kunna se igenom det skall inte vara något svart gammalt klet det tyder på vanvård. Nu startar du upp för att provköra. Låt hojen gå på tomgång en stund så att den får upp oljetrycket och börjar att bli lite varm. Innan du ger dig iväg på provtur så kan du börja med att kolla spelet i kopplingen det skall vara ett par millimeter. Känn efter så att det inte rycker eller driver framåt så fort du lägger i växel det kan tyda på att kopplingen är slut eller behöver justeras. När du sedan kör iväg känn efter så att kopplingen inte slirar. det märker du vid gaspådrag ökar motorvarvet utan att det ger hojen mer fart, då slirar kopplingen. Lyssna efter missljud i växellådan. En del hojar kan ha högljudda klonkiga växellådor men det skall inte vara skrap eller andra missljud

Motorbromsa och känn efter hur hojen beter sig. händer inget har den antagligen dålig kompression i motorn. Testa bromsarna och känn efter så att de tar som de skall och att det inte vibrerar i handtag eller pedal. Det tyder på skeva bromsskivor eller kärvande bromsok. Är du sedan nöjd med hur hojen känns att köra och du känner att du sitter bra på den är det bara att börja förhandla om priset. När du är överens med säljaren om priset har du en sak till att kontrollera.

Finns det skulder knutna till hojen. Felparkeringar, obetald fordonsskatt, eller andra avgifter. Detta kontrollerar du genom att ringa till Transportstyrelsens Fordonskundtjänst på tel 0771 14 15 16 och sedan för att vara på den säkra sidan Kronofogdens kundtjänst på 0771 73 73 00 när du ringer kronofogden bör du ha tillgång till säljarens personnummer. Glöm inte heller att kolla med försäkringsbolagen vad hojen kostar att försäkra så slipper du otrevliga överraskningar. Får du grönt ljus från dessa instanser så är det bara att upprätta ett köpekontrakt och fylla i registreringsbevisets del för ägarbyte och skicka in det till transportstyrelsen. Ett köpekontrakt kan du hitta på länken här. Har du följt mina råd så kan du förhoppningsvis glad i hågen köra hem på en nyinhandlad beghoj.

Detta blev nästan en hel roman men det är säkert något jag glömt. Har du fler tips så fyll gärna på i kommentarsfältet. Ha en trevlig onsdag, strax har halva veckan gått. Vi hörs i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar